Foto: Fjellpulken

Foto: Fjellpulken

Fjellpulken; 60 åring bredder porteføljen

Daglig leder Dag Ulven, forteller med entusiasme Fjellpulken sin historie og om selskapets nye slagord; «Vi går i arv». Et slagord som bokstavelig talt passer godt til produktet. Når Fjellpulken er i bruk, så går de fleste på tur med pulk. Nå utvides porteføljen med hundeutstyr og nylig oppkjøp av Onefoot



Vi går i arv

Det er ingen tvil om at Fjellpulken arves gjennom generasjoner. -Vi vet at våre pulker treffer godt hva gjelder bærekraft. Vi produserer og selger kvalitetsprodukter som varer opptil fem til seks generasjoner. Pulker arves eller selges brukt. Ofte mer enn en gang. Det er ikke mange andre sportsprodukter som kan vise til tilsvarende holdbarhet, sier Dag Ulven.

 

Sprek 60 åring

-Det er med stolthet vi markerer 60-års jubileum i vinter, sier Ulven. -Gjennom alle disse årene tror jeg vi kun har hatt et negativt driftsresultat to eller tre ganger. Vi driver innen et nokså smalt produktområde og vi er avhengig av gode vintere for å selge godt, men vi har også institusjonelle kunder som militæret og redning i inn- og utland som er med på å stabilisere omsetning. Pandemi-tiden var bra for oss, men ikke like voldsomt som for mange andre. Som nesten alt annet i sportsbransjen fikk vi likevel en liten korreksjon i etterkant, men som vi har klart å utligne ganske bra og nå har vi god tro på vinteren som kommer, fortsetter Dag Ulven.

 

Pulk, hund og Onefoot

I tillegg til Fjellpulken, har selskapet også hundeseler under merkevaren «Seleverkstedet». Det er et konsept som ble kjøpt opp i 2020, og som har en sterk posisjon blant annet hos aktive hundekjøremiljøer. -Vi utvider nå produkt- og merkevareporteføljen vår ytterligere, sier Ulven.

 

På nyttårsaften ble nemlig kjøpet av Onefoot ferdigstilt og med det tar Fjellpulken steget inn i segmentet vinterlek. -Det var flere forhold som gjorde at Onefoot vakte interesse hos oss i Fjellpulken, men spesielt spennende er det at produktene krever lite snø før små og store kan ha det moro med dem, samt at vi ser at det er et veldig stort marked utenfor landets grenser som det er gjort relativt lite med så langt, sier Dag Ulven. Han fortsetter; -vi har ambisjoner om å gjøre Onefoot til en internasjonal merkevare som retter seg mot barn, ungdom og lekne voksne som trives med actionfylte lekaktiviteter utendørs på vinterstid. For Fjellpulken vil dette styrke vår posisjon med et tredje merke som vi fullt ut eier og kontrollerer, sammen med Fjellpulken og Seleverkstedet. Merkene vil ha fordelen av overliggende synergier som lager, regnskap, innkjøp, etc., men på merkevarenivå vil de drives separat.

 

Pulkmarkedet

Fjellpulken er godt kjent som leverandør av barnepulker, men de seneste årene har transportpulk overtatt som største del i det totale pulksalget for Fjellpulken. -Det har kommet mange konkurrenter til barnepulkene våre. Vi vet at Fjellpulken er svært konkurransedyktig både på bruksopplevelser og kvalitet, og merkevaren står sterkt i befolkningen, sier Dag Ulven. Vi er opptatt av bærekraft. I tillegg til at produktene våre er meget solide og godt utprøvd, tilbyr vi reparasjoner på pulker hvis det er behov. Vi selger også reservedeler til pulk. Alt med tanke på å øke varigheten ytterligere for pulkene.

 

-Tur og ekspedisjon blir stadig viktigere for oss. De som har turplaner på vinteren, og som har byttet ut ryggsekk med pulk, vet at det er himmel og hav av forskjell. Det er vesentlig bedre å trekke tungt i pulk enn å ha tung ryggsekk på ryggen på skitur. Det er ikke for ingenting av nasjonale- og internasjonale ekspedisjoner bruker pulk. Vi er veldig opptatt av å kommunisere at pulk er en mulighet snarere enn et hinder. Nå brukes jo kiting stadig mer i fjellet til turer og der er pulken overlegen. Vi har bl.a. lykkes godt med den kommunikasjonen gjennom våre leveranser av pulker til 71 grader Nord, fortsetter Ulven.

 

Fjellpulken er en vital 60 åring. Det lanseres stadig nye produkter i Selskapet. Nå jobbes det med en revitalisering av pulken og det kommer helt nye kolleksjoner i løpet av året. -Vi driver ikke akkurat med mote, men vi må hele tiden fornye oss vi også, smiler Dag Ulven

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy