BRA TREDJE KVARTAL: XXL gjorde et godt tredje kvartal med 16 prosent vekst for hele konsernet.

BRA TREDJE KVARTAL: XXL gjorde et godt tredje kvartal med 16 prosent vekst for hele konsernet.

XXL vokser bra igjen i tredje kvartal

XXL er litt tilbake «on track» igjen og vokste med 10 prosent i Norge tredje kvartal. Det kom fram da kjeden presenterte kvartalstallene onsdag. Totalt for hele konsernet ble veksten på 16 prosent, mens den organiske veksten ble på 5,6 prosent.

Det som imidlertid vokser mest er fortsatt e-handelen, med en økning på hele 28 prosent i tredje kvartal, og netthandelen er det som nå vokser raskest i konsernet. I Norge ble veksten på 10 prosent, i Sverige på 18 prosent, Finland 26 prosent og Danmark 27 prosent – noe som gir en total vekst for hele konsernet på 16 prosent i tredje kvartal.

God organisk vekst også
Det som kanskje er mer interessant er å se på den organiske veksten, og den ble for hele konsernet på 5,6 prosent, med en økning i Norge på 6,3 prosent og 7,6 prosent i Sverige. I Finland var det en tilbakegang på 0,8 prosent. Norge og Sverige har nå lik andel geografisk vekst på 34 prosent, mens Finlands tall er 24 prosent, og Østerrike 8 prosent. XXL har som kjent denne høsten åpnet to butikker i Alpelandet.

EBITDA på 252 millioner
XXL gjør det bedre enn forventet finansielt og fikk et resultat før skatt, renter, nedskrivninger og avskrivninger – såkalt EBITDA – på 252 millioner kroner i tredje kvartal.
Totalt omsatte XXL for 2,4 milliarder kroner dette kvartalet, noe som altså er en økning på 16 prosent. I Norge endte omsetningen på 1,2 mill. kroner – opp fra 1,1 milliarder samme kvartal i 2016.

Satser på klubbmarkedet
Under presentasjonen ble det også lagt fram konkrete planer på at XXL nå går inn i det nordiske klubbmarkedet, slik mange av de andre sportskjedene allerede har gjort. Ifølge kjededirektør Anders Fjeld i XXL vil dette være kun nettbasert for klubber som ønsker å inngå samarbeid med XXL. Han sier at klubbene enkelt kan bestille på XXLs nettsider fra kjedens sentrallager. Her er det også et trykkeri som sørger for at klubbene får påført klubbmerke og logoer. Ifølge XXL er klubbmarkedet estimert til om lag tre milliarder norske kroner i Norden.

ÅPNER TIL UKA: XXL åpner på Jessheim Storsenter til uka. FOTO: XXL

Åpner på Jessheim
Presentasjonen av kvartalstallene kommer bare om lag ei uke før XXL åpner sitt 32. varehus i Norge. Det skjer i forbindelse med utvidelsen av Jessheim Storsenter. Ifølge Fjeld er dette en kontrakt de har snakket i mer enn 10 år om å inngå med eier. Nå er det endelig klart. Varehuset blir på om lag 4000 kvadratmeter, og får 50 til 60 ansatte. Men XXL blir ikke alene der. G-MAX åpner ny butikk i eksisterende G-Sport-butikk, og Sport 1 har også en butikk i senteret. I tillegg vil Norrøna bli å finne der.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer