GOD VEKST: Totalveksten for XXL ble første kvartal i år på 21 prosent i alle markedene de er inne i.

GOD VEKST: Totalveksten for XXL ble første kvartal i år på 21 prosent i alle markedene de er inne i.

XXL økte 11,3 % i Norge første kvartal

XXL hadde første kvartal i år en total vekst på 21 prosent. I Norge ble veksten på 11,3 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal i 2017.

Det er to ting man skal huske på når man leser kjedenes resultater første kvartal i år – sammenliknet med tilsvarende kvartal i 2017. Dette kvartalet var svært dårlig i fjor, mens det inneværende år var svært godt – sett med tanke på den gode vinteren vi har hatt her i landet. Det gir seg også utslag i XXLs resultater første kvartal.

Organisk vekst på 7,5 prosent
I Norge hadde XXL en vekst på 11,3 prosent, mens den organiske veksten ble på 7,5 prosent. Kjeden hadde ved utgangen av første kvartal 33 butikker mot 31 samme periode i fjor. Totalt solgte XXL sportsutstyr over disk i Norge første kvartal for 1,007 milliarder kroner mot 905 millioner året før. For hele konsernet ble omsetningen første kvartal på 2,07 milliarder kroner – opp fra 1,71 milliarder fra samme kvartal i 2017.

Svakere driftsresultat enn forventet
Driftsresultatet før avskrivning og andre poster – såkalt EBITDA – endte på 51 millioner kroner, opp fra 34 millioner kroner i fjor. Det var ventet at driftsresultatet skulle ende opp på 113 millioner kroner. Selskapet sier i sin framleggelse av kvartalstallene at bunnlinjen svekkes av en svak mars måned, og skylder på at vinteren ble for lang. Man fikk ikke solgt vårprodukter så tidlig som man hadde håpet på. I 2017 hevdet XXL at vinteren ble for kort.
XXL skriver også at bunnlinjen, som ble svakere enn forventet, at det fortsatt er knyttet kostnader til etableringen i Østerrike, større markedsføringskostnader i Sverige og kostnader knyttet til åpning av nye butikker.

De andre landene
I de øvrige markedene XXL er inne i, ble kvartalsresultatet som følger:
Sverige: 16,1 % økning, omsetning 593 millioner kroner
Finland: 34,6 % økning, omsetning 386 millioner kroner
Danmark: 57,5 % økning, omsetning 15 millioner kroner
Østerrike: 68 millioner kroner (ingen omsetning første kvartal 2017)




Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy