XXL med sitt tredje varehus i Østerrike

Publisert: 21.03.2018 Forfatter: SPORT
XXL med sitt tredje varehus i Østerrike
TREDJE VAREHUS: XXL åpnet tirsdag sitt tredje varehus i Østerrike – i byen Linz. FOTO: XXL

XXL åpnet tirsdag sin tredje butikk i Østerrike – som annonsert tidligere i Linz. Det nye varehuset ligger i et stort kjøpesenter, og er innredet etter det fjerde konseptet i XXL.

- I dette kjøpesenteret – Plus City – er flere nasjonale og internasjonale aktører samlet. For å kunne lykkes i Linz, er vi blitt fortalt at det er hit man må legge butikken, sier en tydelig stolt Fredrik Steenbuch fra Østerrike.

Versjon 4
Han sier at Plus City med norske øyne er et et high-end kjøpesenter, men at XXLs nye konsept, versjon 4, glir godt inn i dette konseptet.
- Konseptteamet vårt har tryllet. De har klart å kombinere XXL-effektivitet med sportsfashion.  Vi ruller versjon 4 ut i alle varehus i Norden etterhvert. Jessheim og Arendal er allerede satt opp i versjon 4, fortsetter XXL-sjefen.

Butikken i Linz er på 5000 kvadratmeter over tre etasjer. Med fire rulletrapper og glassheiser butikken blitt et sportskjøpesenter i kjøpesenteret.
BALLONGER: Det nye XXL-varehuset i Linz ligger i et kjøpesenter som heter Plus City. Det var ballonger og stor stas da butikken åpnet tirsdag. FOTO: XXL

Overtatt etter Sports Direct
- Vi har tatt over lokalene etter engelske Sports Direct. Vi har et mer riktig konsept i Østerrike. Helt avgjørende for suksess er våre ansatte. I dag er det 110 personer på jobb hos XXL Linz. Finner, svensker, dansker og nordmenn jobber knallhardt sammen med 70 nyansatte østerrikske kolleger forå  bidra til en suksessfull start og en trygg arbeidsplass. Blir litt blank i øya av å oppleve dette. Utrolig moro, og et privilegium å få være med på, sier Fredrik Steenbuch.

Han sier at XXL ser at dette funker, og at andre andre sentereiere i Østerrike ser hvor mange kunder XXL-konseptet kan trekke til deres senter.

- Lene oss bakover
 - Nå bør vi lene oss bakover og vente til de tar kontakt. Vi skal ikke ha så mange butikker som mulig. Vi skal kun ha så mange som vi må. Og da kan det bli trangt i døra. Resten av nødvendig omsetning tar nettet. Vi regner med minst dobling av vårt online-salg til Linz med omegn, som en direkte konsekvens av butikkens markedsføring, avslutter Steenbuch.