Det skal gjøres ved at XXL har oprrettet en russisk nettside der de presenterer varehuset i Lappeenranta og noen av varene som selges der. XXL-direktør Fredrik Steenbuch understreker overfor Finansavisen at dette ikke dreier seg om at XXL skal inn på det russiske markedet.
Lokkemiddel
-Det er kun en måte å prøve å lokke russiske kunder – i all hovedsak fra St. Petersburg – til å handle i den nærmeste finske butikken i Lappeenranta. I området rundt St. Petersburg bor det seks millioner mennesker, som når den finske butikken på rundt to timer i bil, sier Steenbuch til avisa.
Russland er blant annet det største skimarkedet i verden – ved siden av Norge. Russland blir også sett på et vintersportsland, og kan derfor være et potensielt marked for XXL, som er store på ski og vinterrelatert sportsutstyr – i tillegg til jakt.
Rimelig løsning
XXL, som ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI), er verdens 26. største sportskjede, og den som vokser mest på verdensbasis, føler at en lokke-nettside er en billig investering for å bli mer kjent i det russiske markedet, og for å se hvordan russiske forbrukere reagerer.