RIO-FILM: Det er mye politi og våpen i XXLs nye reklamefilm som handler om OL i Rio, og som har premiere onsdag denne uka. FOTO: XXL

RIO-FILM: Det er mye politi og våpen i XXLs nye reklamefilm som handler om OL i Rio, og som har premiere onsdag denne uka. FOTO: XXL

XXL med ny «kritisk» OL-film

Sport forener oss på tvers av konflikter. Dette er hovedbudskapet i XXLs nye reklamefilm, som har premiere på TV onsdag denne uka.

Historien er full av eksempler på at idrett kan virke forsonende og bidra til samhold. Nelson Mandela brukte rugby aktivt for å løse opp i konfliktene i Sør-Afrika. Under første verdenskrig la tyskerne og engelskmennene ned våpnene i en midlertidig våpenhvile på julaften 1914. I stedet spilte de fotball og utvekslet gaver.

Fredelig kappestrid

Den olympiske ånden er tuftet på nettopp denne tanken om at idrett kan inspirere til sameksistens. På den olympiske arena møtes man til fredelig kappestrid.
Det er duket for store idrettsprestasjoner, samba og fargerik folkefest når OL i Rio går av stabelen. Rio vil vise seg fra sin beste side. Byen vil engasjere oss, sjarmere oss og vinne hjertene våre gjennom to spektakulære uker i august.

Ronaldinho
- Dette er en ny film fra XXL der vi fokuserer på sport, men hvor seerne vil forstå at det ligger noe mer i bunn – akkurat som filmen vi lagde før Sotsji-OL, sier Tom Erik Kjønø i XXL. Filmen er historien om en gutt som finner ei lommebok på gata, og som politiet tror han har stjålet. Guttens ønske er å levere lommeboka tilbake til eieren – og det viser seg å være selveste Ronaldinho.
- Filmen kan ses som et stikk til OL-arrangøren om at OL skal forene og det er på tide å legge ned våpnene og ta vare på hverandre, sier Kjønø videre.

Kontrastfylt by

Men ikke alle deltar i folkefesten. For Rio er like kontrastfylt som den er vakker. I skyggen av OL-festen, i favelaene, finner du Rios gatebarn. Her er det olympiske glansbildet byttet ut med fattigdom og tøffe kår.
Samtidig er det også her noen av Brasils største fotballstjerner og idrettshelter har kommet fra. I et land fylt med kontraster, forener også her sporten, gjennom sitt universelle språk som alle kan forstå – ung som gammel, fattig som rik, gatebarn som politi.

Forener og gir samhold

I en hverdag som for mange er både krevende og farlig, gir sporten håp. I Brasil elsker alle fotball, nesten uten unntak. Å spille fotball eller drive annen idrett sammen er utelukkende positivt. Det kan løse opp knuter og konflikt. Det forener og gir samhold, og legger grunnlag for dialog.
- Det er dette vi fokuserer på i vår nye reklamefilm. For er det noe Rio de Janeiro trenger, er det arenaer for fredelig sameksistens, sier Kjønø i XXL.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer