DANMARK NESTE: XXL-sjef Fredrik Steenbuch kunne legge fram fortsatt gode tall for 2015. Samtidig opplyste han om at XXL er klare for å gå inn i Danmark i 2016 med en e-handelsløsning. FOTO: MORTEN DAHL

DANMARK NESTE: XXL-sjef Fredrik Steenbuch kunne legge fram fortsatt gode tall for 2015. Samtidig opplyste han om at XXL er klare for å gå inn i Danmark i 2016 med en e-handelsløsning. FOTO: MORTEN DAHL

XXL fortsetter å levere – og entrer Danmark

XXL vokste med 8,3 prosent i Norge i fjor. Det kom fram under framleggelsen av XXLs tall for fjoråret og tallene for fjerde kvartal i dag. Samtidig er det klart at kjeden entrer det danske markedet med en e-handelsløsning i løpet av 2016.

- Jeg er svært godt fornøyd med tallene for XXL i Norge i fjor. Vi øker med 8,3 prosent, mens den organiske veksten er på gode 3,9 prosent, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch til SPORT. I fjerde kvartal var veksten på hjemmemarkedet 11,2 prosent, mens veksten like-for-like antall butikker var på 4 prosent. XXL åpnet kun ett nytt varehus i Norge fjerde kvartal i fjor, og det var i Bodø.

 

Kraftig vekst i e-handelen

For hele XXL var omsetningsveksten på 24 prosent, mens den organiske veksten var på 4,7 prosent. E-handelen øker kraftig, og veksten i fjor for de landene XXL er i, var på 71, prosent. E-handelen utgjør nå 8,2 prosent av gruppens totale omsetning. I Sverige var økningen i den totale omsetningen for XXL i fjor på 29 prosent, mens kjeden fortsetter å gjøre det bra i et kriserammet Finland. Det ble åpnet fire nye varehus i Finland i fjor.

På presentasjonen fredag kunne Steenbuch for øvrig avsløre at XXL i løpet av året går inn i Danmark – men kun med en e-handelsløsning.

 

Tester ut Danmark

- Hvorfor ikke butikker?

- Vi vil gjerne teste ut Danmark med en e-handelsløsning. Vi har allerede etablert et dansk team i København som kjenner det danske markedet godt. Men vi utelukker ikke butikker hos våre naboer i sør. Dette er noe vi vil vurdere, svarer Steenbuch. Hvis e-handelsløsningen i Danmark blir vellykket, er det ikke utenkelig at XXL vil gå inn i andre markeder med tilsvarende løsning. Men det vil tiden vise. Tidligere har XXL uttalt at de ikke ville gå inn i det danske markedet.

Østerrike er etter alle solemerker det nye landet hvor XXL går inn med fysiske butikker først. Steenbuch sier at dette er et marked som likner på det svenske, og som er svært opptatt av merkevarer til lav pris. En av kjedene som satset nettopp på dette – Eybel – gikk som kjent over ende for et par år siden, og britiske Sports Direct tok over. Denne kjeden har hatt en profil med å selge billige egne og mer ukjente merkevarer. Sports Direct har ikke lykkes i særlig stor grad i alpelandet.

 

Alpe-området?

- Østerrikerne er opptatt av merkevarer, så vårt konsept vil passe godt inn der. Vi kommer til å gå inn i Østerrike i 2017 eller 2018, sier Steenbuch. Ut fra svaret han gir når SPORT stiller ham spørsmålet om hvor det første varehuset blir åpnet, kan det tyde på at det kommer til å ligge nærmere alpe-området enn det flate landskapet rundt Wien. Da vil i så fall Salzburg være et godt alternativ.

Selskapet fikk et resultat før skatt og av- og nedskrivninger på 229 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 206 millioner kroner året før.

 

Dårlig vinter

Steenbuch innrømmer at vinteren siste kvartal var utfordrerende med dårlige snøforhold og varme i de landene kjedene er inne i, men at januar ser noe bedre ut. Han fikk også spørsmål om det kommer til å være en del ski på lager etter denne sesongen. Det svarte han bekreftende på og at det vil være en utfordring å selge disse til en god pris for neste sesong. XXL har planer om å åpne seks nye varehus i Norge.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy