XXL bruker avisinnstikk mest som markedsmedium

Publisert: 17.01.2018 Forfatter: Morten Dahl
XXL bruker avisinnstikk mest som markedsmedium
BRUKER MEST: XXL er den kjeden i Norge – uavhengig av bransje – som bruker direkte markedsføring i form av avis-innstikk i størst grad.

XXL er den aktøren som sender ut mest direktereklame til norske forbrukeres postkasser. Det viser en oppstilling som Dagens Næringsliv (DN) presenterer. XXL-sjef Fredrik Steenbuch sier at det blir mindre av denne typen reklame allerede inneværende år.

Det er den tidligere reklametoppen Roger Phil som gjennom 13 år har samlet 1,3 tonn reklame i sin postkasse, og han forteller sin historie til DN. Når han nå avslutter sine årlige analyser av markedet for papirreklame, er papirreklame direkte til forbruker på et bunn-nivå, skal vi tro Phil.

Veide ofte mer enn avisene
Når dette er sagt forteller Phil til DN at han i fjor opplevde 100 ganger at reklameinnstikkene veide mer enn avisene de kom i. Fjoråret ble det laveste antall kilo med reklamebrosjyrer med 82,4 kilo fordelt på 1840 brosjyrer. Dagligvarebransjen er den næringen som er mest flittig til å bruke denne type reklamekommunikasjon, mens sport og fritid havner på en femteplass på denne listen. Ser man på ulike aktører innen alle bransjer, er det XXL som topper – foran Elkjøp, som i alle år har toppet Phils liste. Ingen andre enn XXL innen sport og fritid er inne på Topp 10-listen over de som benytter seg av mest direktereklame.

Vil se endringer allerede i år
XXL-sjef Fredrik Steenbuch sier at XXL hele tiden vurderer sine ulike reklamekanaler, og at kjeden allerede i 2018 vil ha mindre trykk på denne type direktereklame.
- Det er ingen tvil om at det trykte mediet utfases. Alt skal bli digitalt etter hvert, og det gjelder å finne den riktige balansen på veien dit, sier han.
- Hvilken effekt ser dere av denne type reklame – sammenliknet med andre reklamekanaler?
-Det er vanskelig å måle effekt av en kanal alene, men vi ser en klar effekt av kampanjene, og da spesielt sammen med andre kanaler. Det er ingen fasit her, men er digitalt sterkest, velger vi alltid det, svarer Steenbuch. Han legger til at allerede inneværende år vil XXL øke investeringene i alle digitale kanaler betraktelig.

Tar ansvar
- Burde ikke XXL ta et samfunnsansvar også på dette feltet og kuttet ned eller ut denne kommunikasjonsformen?
- ENDRING I ÅR: XXL-sjef Fredrik Steenbuch sier at XXL allerede i 2018 vil endre kommunikasjonsform når det gjelder DM i form av avisinnstikk. Det blir stadig mer digitalt. Her er Steenbuch med en avisreklame før de åpnet i Wien i fjor. FOTO: MORTEN DAHL
Jo, absolutt, og det vil man se effekt av i 2018, svarer XXL-sjefen, og legger til at XXL ble av det ansette svenske forbrukermagasinet RÅD & RÖN i 2016 kåret til Europas beste sportskjede på miljø og etikk – såkalt CSR.
I denne undersøkelsen, som omfatter flest svenske kjeder, men også noen andre internasjonale, går det fram at ingen av sportskjedene får godkjent karakter, selv om XXL begynner å nærme seg, og kommer desidert best ut. Forbukermagasinet roser spesielt den norske kjeden for å ha retningslinjer som er forankret hos ledelsen. De øvrige kjedene som var med var Stadium, Intersport, Decathlon, Team Sportia, JD Sports,, Foot Locker og Sport Ringen.

Slapp bot
Tirsdag tikket også meldingen inn om at XXL slipper å betale millionbot for brudd på markedsføringsloven.
Det var ifølge E24 ifjor sommer at Forbrukertilsynet fattet et såkalt forbudsvedtak på én million kroner mot XXL. 
Tilsynet mente å ha påvist «flere anledninger» med ulovlig tilbudsmarkedsføring fra sportsgiganten, og at et «stort antall forbrukere» var blitt lurt. Nå har markedsrådet kommet til en annen konklusjon, og dermed slipper kjeden å betale bot.