BRA I TØFT MARKED: Dick's Sporting Goods gjør det etter forholdene bra i USA.

BRA I TØFT MARKED: Dick's Sporting Goods gjør det etter forholdene bra i USA.

Vokser fortsatt solid internasjonalt

Det internasjonale sportsmarkedet økte med 6 prosent i 2016. Det viser tall fra analysebyrået NPD. Dermed nådde omsetningen på verdensbasis 420 milliarder dollar. Fjoråret var det sjuende året på rad der internasjonal sportsbransje opplevde vekst.

Fjorårets økning på 6 prosent var også høyere enn de siste fem årene, da veksten de siste årene har ligget på 5 prosent årlig. Mye av veksten skyldes økning spesielt i sko- og kles-segmentet der veksten i fjor var på 7 prosent. Et utstrakt delingsprogram på sykkelfronten i Kina førte at til salget av sykler i fjor økte med «bare» 5 prosent på verdensbasis, dette til tross for en solid vekst i salget av elsykler.

USA største markedet
USA er fortsatt verdens største sportsmarked med en økning i omsetningen i 2016 på 7 prosent. Det amerikanske markedet nådde dermed 136,6 milliarder dollar i fjor, fulgt av Kina med en omsetning på «bare» 42,7 miliarder dollar på andreplass. Veksten her var på 10 prosent, noe som var en svakere økning enn de seneste årene. USA er altså fortsatt størst, selv om amerikansk detaljehandel har slitt den siste tiden, men kanskje pirmært i 2017.

Tyskland beste europeiske land
Tyskland tok i 2012 seg inn på pallen med å være det tredje-største markedet i verden, men i år ble Japan for sterke, og inntar en «bronseplass». Tyskland er det fjerde-største markedet fulgt av Frankrike, Sør-Korea, Storbritannia, Kanada og India Sporting Goods Intelligence (SGI), som omtaler NPD-rapporten tror at boomen i salget av fitness og trening er med på dra opp sportssalget på verdensbasis. 
Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy