-Hovedgrunnen til at jeg ikke har et høyere tall for sport er at bransjen fikk en så fantastisk start på 2018. Omsetningsnivået de første måneden måles opp mot tall det ikke er så lett å slå, sier sjeføkonom Lars Haartveit i Virke til sportsbransjeforeningen.
Men på lengre sikt mener Haartveit at sport fortsatt er en bransje som har trendene med seg, og som fortsatt vil gå bra.
-Det er godt mulig jeg er litt for pessimistisk med tallene. Det har vært en god del år med fantastiske vekstrater, og bransjen har vært flinke, spesielt med de store markedene. Men det er flere om beinet nå, både fra konfeksjonsbransjen og nettet.
Tallene viser vekst i omsetningen fra året før.
- Jeg positiv til bransjen, men har lagt litt lave tall for 2019 fordi 2018 fikk en så god start og slutt, sier Haartveit.
Tjenestekonsumet i norske husholdninger vokser raskere enn varekonsumet. Siden 2010 har nordmenns konsum av tjenester økt med 50 prosent, mens varekonsumet kun har økt med 25 prosent i samme periode. Trenden er at folk kjøper seg fri og vil ha flere opplevelser.
-De tradisjonelle virksomhetene må omstille seg. Både næringsstrukturen og forretningsmodellene vil bli annerledes. Fremover vil vi se andre forbruks- og handlemønstre. Krav om bærekraft, bedre service og flere personlige tjenester er drivere som betyr nye forretningsmuligheter og arbeidsplasser, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.