KOPI: Den europeiske sportsbransjeorganisasjonen (FESI) tar nye grep for å folk til å slutte og kjøpe piratprodukter. Her er et parti falske Nike-sko.
Det er ikke tilfeldig at FESIs kampanje «Score the real thing» startet i forkant av fotball-EM, for det viser seg at salget av fotballrelaterte piratprodukter pleier å ta av foran store mesterskap.
Nett-fokus
Kampanjen tar sikte på å vise videoer gjennom sosial medeier og ha fokus på risikoene ved å handle piratprodukter – spesielt på nett. I stedet for å rette oppmerksomheten mot de juridiske aspektene ved å kjøpe piratprodukter, ønsker FESI denne gang å gjøre forbrukerne oppmerksomme på risikoen ved å gi fra seg bank- og kredittk-kort-opplysninger til skumle websider.
Interpool
Kampanjen har fått støtte fra EU, og kommer også til å vise videoer for golf og løp – ikke bare fotball. Med seg på laget har FESI fått Nike, adidas, UEFA og det franske sportsbransjeforbundet. FESI er også involvert i et Interpool-arbeidet hvor fokuset er å «beslaglegge» domenenavn til selskaper som selger piratprodukter på nett, og organisasjonen ber sine medlemmer om å at melde fra til Interpool dersom de kommer over domener som kan virke mistenkelige i så henseende.
Beslagla Nike-kopier
Sporting Goods Intelligence (SGI) melder at 46.000 Nike piratsko ble konfiskert i Hamburg havn nylig. Det var tollere som fattet mistanke da et parti med Nike-sko kom samtidig med sko som ikke var merkevare. Fraktselskapet som sto bak frakten, har tidligere vært i politiets søkelys for ulovlig piratimport. Selskapet kan vente seg en klekkelig bot for overtredelsen.
Tilbake