SYKKELSALG-NEDGANG: Danske myndigheter vil ha flere til å sykle og har avsatt masse penger. Men sykkelsalget viser en liten nedgang hos våre naboer i sør.

SYKKELSALG-NEDGANG: Danske myndigheter vil ha flere til å sykle og har avsatt masse penger. Men sykkelsalget viser en liten nedgang hos våre naboer i sør.

Vil ha flere til å sykle i Danmark

Det er ikke bare i Norge man sliter med å øke andelen som sykler. Til tross for relativt store investeringer fra danske myndigheter er det ikke fler sykler som selges nå enn for få år siden.

Det viser Danmarks sykkelstrategi-plan som Bike Europe har omtalt. Selv om Danmark er en av de ledende sykkel-landene, er det færre dansker som bruker sykkelen. I et forsøk på å snu denne trenden har det danske transport-departementet satt i verk en rekke tiltak som skal gjøre det enklere og mer attraktivt å sykle til jobb og skole og på fritiden.

 

Flere sykkelveier

Dette skal skje gjennom flere sykkelveier, færre stopp, mer trygge sykkelparkeringer og nye sykkelfasiliteteter.

Den danske regjeringen har avsatt 180 millioner danske kroner gjennom et fond for å få bedre sykkeleveier og sykkelparkeringsfasiliteter. Myndighetene har også avsatt 175 millioner kroner for å bedre sykkelframkommeligheten på riks- og lokalveier. I tillegg er det satt av ytterligere 50 millioner og 21 millioner kroner – blant annet for å redusere alvorlige sykkelulykker. I de tre store danske byene – København, Odense og Århus – synes det som om tiltakene har hatt en viss effekt – ikke minst i få økt fokus på sykling.

 

Nedgang i sykkelsalget

Men sykkelsalget reflekterer ikke den positive følelsen som finnes for sykling i Danmark. Ifølge organisasjonen Danske Cykelforhandlere gikk markedsvolumet på sykler ned til 452.427 sykler – det er en nedgang på 7,75 prosent eller 38.000 sykler fra året før. Gjennomsnittprisen for en sykkel i Danmark ligger nå på 635 Euro, noe som var en liten økning fra året før. Den lille økningen skyldes økt salg av el-sykler, selv om markedsandelen for salg av slike sykler har ligget på 4 prosent siden 2011. Men siden prisen på disse syklene ofte er litt høyere enn for andre sykler, øker altså snittprisen noe.

 

MTB fortsatt populært

Med en markedsandel på 18 prosent utgjør mountainbikes fortsatt en betydelig andel av totalmarkedet for sykler hos våre naboer i sør. Særlig er slike sykler populært blant de yngre.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy