Fra høst- og vinter kolleksjonen 2018/2019 til Rossignol. Bilde: Rossignol.

Fra høst- og vinter kolleksjonen 2018/2019 til Rossignol. Bilde: Rossignol.

Vil gjøre Rossignol og Dale til verdens største

Oppkjøpsfondet Altor bruker to milliarder kroner på å gjøre Rossignol og Dale of Norway til verdens største vintersportsmerker. Nå flytter de klesproduksjon fra Kina til Dale i Norge.

Tirsdag 9. oktober kunne Dagens Næringsliv fortelle at Altor, et av verdens mest vellykkede oppkjøpsfond, flytter Rossignols klesproduksjon fra Kina til Norge.

Da Altor tok over Rossignol for fem år siden, var målet å styrke kjernevirksomheten, som er produksjon og salg av ski og støvler. I fjor ble den norske tekstilbedriften Dale of Norway en del av Rossignol-familien, og dermed ville Altor utnytte merkevaren til å selge klær.

Fra Kina til Norge

Nå flytter Altor tekstilproduksjonen fra kontinental-Europa og Kina til Dale utenfor Bergen. Fabrikk og produksjonsfasilitetene er utvidet og Dale skal dermed også nå strikke for Rossignol-merkevaren i Norge, melder Dagens Næringsliv.

Vil vokse i Kina

Kinas hovedstad Beijing vil være vertskap for vinter-OL i 2022. Det er et viktig element for Altor i arbeidet for å gjør Rossignol mer lønnsom.
De vil ha en del av det enorme markedet som åpner seg når Kina nå satser på å bli verdens største skinasjon. For å få hjelp til å bygge virksomheten i Kina, solgte de 20 prosent av Rossignol til en kinesisk investorgruppe, IDG Capital.
Et par hundre millioner kroner forteller partner Hugo Maurstad at de må putter inn før de kan regne med en positiv kontantstrøm. Planen er å bygge opp organisasjonen, bygge de første 20 butikkene og ehandelsplattform, sier Maurstad til Dagens Næringsliv.

Investeringsmedarbeider i Altor, Herman Korsgaard, forteller til DN at de trolig vil eie Rossignol og Dale noen år til. Det har nå eid Rossignol i fem år.
På grunn av andelen de solgte til Kina ble det attraktivt for dem å eie selskapene litt lenger enn forventet, men han understreker at fondet ikke er permanente eiere av noe.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy