Vil at Norge skal bli fjerde største marked

Publisert: 19.03.2018 Forfatter: Morten Dahl
Vil at Norge skal bli fjerde største marked
SATSER I NORGE IGJEN: Odlo skal tilbake til røttene og satser sterkt på innovasjon. Det blir økt fokus på Norge. FOTO: ODLO

Odlo skal tilbake til røttene. Det betyr økt fokus på Norge, innovasjon og sport. Odlo har som målsetning at det norske markedet skal bli deres fjerde største i løpet av noen få år.

Odlo har vært ute av det norske markedet noen år nå, men tidligere i vinter ble det klart at den sveitsiske merkevaren – med norske aner – igjen skal kle opp de norske skiskytterne, etter at Swix ikke ønsket å forlenge kontrakten med Norges Skiskytterforbund. I tillegg har Odlo inngått et treårig samarbeid med Holmenkollen Skifestival – en avtale som startet i 2017.

Tilbake til røttene
- Vi ønsker å gå tilbake til røttene, der vi har fokus på det norske markedet og innovasjon mot sport. Vi skal være en sportsmerkevare, og ikke mote, noe vi har hatt for mye fokus på de senere årene. Norge er et svært viktig referansemarked, og vil være et svært viktig marked for oss i årene som kommer. Vårt mål er at Norge skal bli vårt fjerde største markedet, etter Tyskland, Sveits og Østerrike, sier Odlos globale salgssjef Antoine Sathicq.
Han innrømmer at Odlo har hatt for stort fokus på Alpelandene, og at Odlo har forsømt andre viktige markeder som USA og Japan – og Norge. Men med ny ledelse på plass begynner den sveitsiske merkevaren å vise muskler igjen.
REFERANSEMARKED: Odlos globale salgssjef Antoine Sathicq sier at Norge er et referansemarked, og at de igjen skal satse på Norge. FOTO: MORTEN DAHL

Eksklusiv avtale med Sport 1
Odlo har på nytt valgt Sport 1 som eksklusiv samarbeidspartner i Norge. Det betyr at det blir å finne Odlo-produkter kun i denne kjedens butikker. På spørsmål om hvorfor de har valgt denne eksklusiviteten igjen – det var også Sport 1 som hadde eneretten for Odlo sist merkevaren satset i Norge – svarer Sathicq at bransjen har forandret seg svært mye på disse fem årene. De siste årene har ikke Odlo omsatt noe i Norge, men det gjør de altså noe med nå.
-Sport 1 føles som en svært god partner for oss i Norge. De er svært positive til oss, og vil være med på å reåpne døra for oss i Norge. De ser på vår satsing på de norske skiskytterne som et viktig bidrag til å satse på Norge. I tillegg til Norge, har vi også det franske skiskytterlandslaget, noe som betyr at vi sponser de to beste nasjonene i skiskyting.

Opprydding
Adm. dir. i Odlo, Christophe Bezu, sier at selskapet har foretatt en opprydding og at de jobber nå med en endring av selskapets  profil og visjon. Blant annet står innovasjon veldig sentralt i det nye arbeidet. Det er også inngått nære samarbeid med store nettaktører som Amazon og Zalando, i tillegg til at en ny web-plattform er på vei.
På sist ispo vant Odlo flere priser for sine nye innovasjoner, og nettopp innovasjon står sentralt i deres arbeid med å rebygge merkevaren. Bezu sier at Odlo tidligere solgte for dyre produkter.
-Vi har nå utvidet rangen, noe som betyr at vi tilbyr flere prispunkter, selv om vi fortsatt er et high-end-merkevare.
-Vi har hatt en fin øknng i omsetningen de senere årene, og vi øker særlig på løp, men også mot langrenn, sier Bezu.
Det var stor ståhei med storfint besøk av Odd Roar Lofterød jr og Oddvar Brå da Odlo åpnet sin brand store på Majorstuen for noen år siden. Den overlevde bare et par-tre år. I dag har Odlo har 15 brand stores i Europa og 17 outlets. Bezu sier at de ikke har planer om å åpne ny brand store i Norge.

Foreløpig bare en ansatt i Norge
Foreløpig er det bare Preben Isefjær som er ansatt i Odlo i Norge. En større organisasjon vil etter hvert komme på plass her i landet, men Antoine Sathicq sier at de er nødt til å bygge stein for stein. Han forklarer at de foreløpig ikke har noen varer i hyllene ennå, og at det derfor bare er en ansatt foreløpig.

Dette er Odlo:

Etablert i Norge av Odd Lofterød i 1946. Var et stort og anerkjent langrennsmerke på 70- og 80-tallet. I 1986 flyttet selskapet til Sveits, der det siden har hatt sitt hovedkvarter.
-Har mer enn 5000 utsalgssteder verden over og er tilgjengelig i 35 land. Omsetningen sist finansår er på 130 millioner Euro.
-Relanseres nå i Norge med en eksklusiv avtale med Sport 1 og overtar sponsoratet for det norske skiskytterlandslaget fra 1. mai i år.