Viktig og morsomt faglig påfyll for bransjen

Publisert: 09.06.2017 Forfatter: Morten Dahl
Viktig og morsomt faglig påfyll for bransjen
SPORTSBRANSJEDAG: Per Henrik Stenstrøm var en av foredragsholderne under sportsbransjedagen i Oslo torsdag. Det var om lag 50 til stedet under foredragene. FOTO: MORTEN DAHL

- Sportsbransjen er en versting når det gjelder markedsføring. Det sa Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til både kjeder og leverandører under sportsbransjedagen torsdag.

Fagdirektøren hos Forbrukerombudet var en av fire gjesteforelesere under sportsbransjedagen i Oslo torsdag. Blant de frammøtte var både leverandører og kjeder, og Gjedrem var ikke nådig i sin kritikk av kjedene i norsk sportsbransje.
VERSTING: - Sportsbransjen er en versting, mente fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet. FOTO: FORBRUKEROMBUDET



- Endrer ikke etter påbud
- Sportsbransjen er en versting når det gjelder markedsføring i den forstand at den er svært dårlig på å endre praksis når vi har påpekt lovbrudd. I andre bransjer gjør man endringer, mens i sportsbransjen er man tilbake til gamle synder etter kort en kort periode med forbedringer, sa Gjedrem. I sitt foredrag gikk han gjennom lover og regler og hva som primært kjedene i bransjen bør merke seg. Han opplyste at Forbrukerombudet bruker altfor mye ressurser på konkurrenter i bransjen som «anmelder» hverandre, og at dette tar opp svært mye unødige ressurser hos ombudet. Det er også primært konkurrenter – og ikke forbrukere – som klager inn til Forbrukerombudet.

- Er du kundens tidstyv?
Runar Pahr Andresen fra Orkla holdt et «aha»-foredrag om hvor fort tingene skjer i den digitale tidsalderen for tiden, ikke minst i forhold til detaljhandel. Mye av det han presenterte er ting som egentlig burde ligge litt fram i tid, men at vi tidvis allerede er kommet «så langt».
- Det essensielle er hvordan forbrukeren oppfatter deg? Er du en støy og en tidstyv, eller blir du oppsøkt av kundene dine? Det siste er uhyre viktig, sa Pahr Andresen, og fortsatte:

RASENDE DIGITAL UTVIKLING: Runar Pahr Andresen fra Orkla holdt et «aha»-foredrag om hvor fort ting skjer i den digitale utviklingen – også for detaljhandelen. FOTO: MORTEN DAHL
- Produktet er ikke nok i seg selv. Forbrukeren velger mer med hjertet enn det rasjonelle. Som sluttbruker ønsker vi ikke å stresse hjernen unødvendig – kjøp på nett må foregå nærmest på autopilot, sa han. Han opplyste at Orkla jobber stadig mer som et medium, og ikke lenger bare som en annonsør.
Tidligere journalist Per Henrik Stenstrøm spurte en gang en bedriftsleder om hvor mange ansatte det var på bedriften han besøkte:
- Vi er 60 ansatte her, men det er stort sett bare jeg som jobber her. Inngangen var for å illustrere temaet han skulle ta opp i sitt foredrag: Hvordan takle primadonnaer og andre vanskelige kolleger? Stenstrøm hadde en humoristisk tone gjennom hele sitt foredrag om de ulike erketypene som finnes på arbeidsplasser – også i sportsbransjen.
PERSONLIG: Kjetil Kristoffersen i Publicom holdt et svært personlig foredrag om hvordan lykkes i nærngslivet. FOTO: MORTEN DAHL

Var svært personlig
Sistemann ut på foredragsholder-lista var Kjetil Kristoffersen – en gang en «på nippet»-kjent fotballspiller som i stedet har gjort seg kjent ved å etablere og drive Publicom – et selskap som driver med forlag og foredrag. Kristoffersen brukte sin egen oppvekst og opplevelser som bakteppe for å kunne lykkes i næringslivet. Det ble et engasjerende og ikke minst personlig foredrag der det til slutt handlet om lojalitet, mennesker og marginer – for å nevne noe.
Om lag 40 aksjonærer hadde møtt opp til generalforsamling og aksjonærmøte i Norspo AS, mens kjedelederne i tillegg deltok på årsmøte i den nye Norsk Sportsbransjeforening. Espen Krogstad, Active Brands, ble valgt til ny styreleder i Norsk Sportsbransjeforening. Leif Holst-Liæker fra Bergans valgt ny styreleder i Norspo AS.