TRANSPORT: EVO Elsykler har hatt et oppsving de senere årene, men butikksjef Christian Larsen på Skøyen, er klart på at de driver med transport, og ikke så mye med sport. FOTO: MORTEN DAHL

TRANSPORT: EVO Elsykler har hatt et oppsving de senere årene, men butikksjef Christian Larsen på Skøyen, er klart på at de driver med transport, og ikke så mye med sport. FOTO: MORTEN DAHL

- Vi driver primært med tranSPORT

- Vi driver primært med transport – og ikke sport, sier butikkjef Christian Larsen hos EVO Elsykler på Skøyen. Men en kikk på de egenimporterte syklene i butikken, har nok også et snev av sport i seg.

EVO består av to selskap. Et er EVO Konsept AS som importerer og distribuerer elsykler over hele Norge. Salget foregår til heleide EVO-butikker, forhandlere som får bruke merkevaren EVO Elsykler og til frittstående forhandlere. Så har man datterselskapet EVO Elsykler AS med butikker i Oslo-området.

Ifølge daglig leder Hans Håvard Kvisle i EVO sykler, driver dette selskapet tre butikker i Oslo-området.

Mer enn 25 millioner i omsetning
- I tillegg har vi andre steder i landet en håndfull butikker som får bruke navnet vårt. Utover dette er det en rekke frittstående forhandlere, blant annet i de større byene. Men det er absolutt potensial for en bedre distribusjon av de fine elsyklene som EVO Konsept importerer, sier Kvisle.

SPORT besøkte EVO-butikken på Skøyen i Oslo, og der møter vi butikksjef Christan Larsen. Han er tydelig på at de driver med transport – og ikke sport. Men han retter sport til trening.
Kvisle opplyser at EVO Elsykler AS i Oslo-området har vokst svært kraftig, fra 1,5 millioner kroner i 2013 til 24 millioner kroner i fjor, og har fortsatt en pen vekst i år.

- Dette er et volum vi trives godt med. Likevel er det klart, vi drives mot å ekspandere virksomheten ytterligere. Distributøren EVO Konsept er enda et hakk større. Videre vekst er nok uunngåelig, men det er samtidig en stor utfordring om vi må endre distribusjonsstrategien og virksomhetens karakter, for eksempel ved å inngå samarbeid med kjedene, for å oppnå dette. Vi skal tjene penger, men vi skal også ha det moro med elsyklene som vi selger. Her går entusiasme og næringsvett hånd i hånd, for vi tilbyr kun elsyklene vi sjøl har lyst på, sier den daglige lederen i EVO Sykler videre.

Nådde trivselsvolumet

- Hvordan går butikkene?

- De går bedre og bedre etter at vi i fjor kom opp i trivselsvolumet vårt. Forrentningen av investert kapital er stigende. Det er viktig for å sikre at vi kan ha en stabil drift sjøl om markedet av og til kan gå oss litt imot. Sjøl på elsykkel kan du ikke alltid regne med å ha medvind.

Når det gjelder typer sykler erkjenner Kvisle at de egentlig har et altfor bredt utvalg.

STORT UTVALG: EVO Elsykler har åpnet butikk på Skøyen i Oslo. Her har de et stort utvalg av ulike typer elsykler. FOTO: MORTEN DAHL

Han sier at det til sjuende og sist er det en håndfull bestselgere som virkelig drar lasset. Grovt sett kan salgslokomotivene deles opp i bysykler for damer, tøffe hybrider for både menn og damer og lastesykler.
- Vi sliter med å selge billige elsykler, altså under 25.000 kr. Hver gang vi prøver, blir de stående igjen i butikkene våre. Kundene som kommer til oss, er gjerne hyperinteresserte i elsykler og vil ha det lille eller store ekstra. Kanskje litt sånn som i bilbransjen, noen selger billige biler til folket mens andre representerer luksussegmentet. Det er ikke så unaturlig om også elsykkelbransjen segmenteres slik, sier han.
For eksempel trekker han fram premium-syklene fra tyske Riese & Müller er blitt bestselgere i løpet av de to siste åra.

- Dette er elsykler av en karakter - og til dels pris - som du knapt ser i andre butikker. I hvert fall ikke i slike mengder som hos oss. Det samme gjelder for det særdeles gode utvalget vi har av lastesykler for transport av barn eller varer. "Sparebøsser på hjul" som vi kaller dem, et alternativ til bil som framstår både snilt mot miljøet og lommeboka, bare du setter deg ned og regner på det, fortsetter Kvisle, og fortsetter:


Mangler fete terrengsykler
- Den eneste betydelige frustrasjonen vi har, er mangelen på salg av fete terrengelsykler. Der har vi en utmerket fransk leverandør, men det virker som det norske lovverket har vært et stengsel til tross for at interessen er til stede i markedet. Vi håper at årets opprydning i forskriftene skal få alle de interesserte til å tørre å handle.

- Hvor mange elsykler selger du i løpet av ett år?

-I fjor var vi på nesten 2.000 på landsbasis, mens vi i våre egne butikker i Oslo-området solgte knappe 1.000. Hvor vi til slutt ender i år, blir spennende å se.

- Hva tror du det totale elsykkelmarkedet i Norge er for tiden? Og hvor mye vokser det?

- Vi har fulgt markedet i fem år, og har vært en av leverandørene av estimerte salgstall og forventa veksttakt. Markedsekspansjonen har vært imponerende fra ca 3.000 i 2012 til det vi tror var ca 30.000 i 2016. I år vil vi tro det øker til ca 50.000. Uten at det kan sies så sikkert, åpenheten om tallene er ikke like stor overalt, og det er lett å overdrive. Ser vi land som er naturlig å sammenligne Norge med, for eksempel Sveits, bør potensialet om noen få år være 80-100.000 elsykler i året. Det vil være fabelaktig, for da vil elsykkel bli et viktig bidrag til å redusere miljøbelastningen fra transportsektoren, svarer Hans Håvard Kvisle.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy