Det viser tallene for 2016. I en pressemelding går det fram at Vans nå er blitt den største merkevaren i VF. Corps Outdoor & Actions Sports-familie.
Mange kjente merker
Divisjonen omfatter merkene Vans, The North Face, Eastpak, JanSport, Smartwool, Lucy, Napipijri, Reef og Timberland. Vans, som er speselt store inn mot skateboard-markedet – særlig i USA – hadde en økning i fjor på 6 prosent, og nådde 2,3 milliarder dollar i omsetning. Bare i fjerde kvartal var økningen på solide 15 prosent for Vans. Den såkalte gross-marginen forbedret seg med 120 poeng til 49,7 prosent.
Nedgang for The North Face
NEDGANG: The North Face hadde en liten nedgang i omsetningen
i fjor.
Det var ikke ventet at Vans skulle bli større enn The North Face i VF. Corp-gruppen, men nå er altså dette skjedd. Det skyldes at The North Face hadde en nedgang i omsetningen i 2016 på 2 prosent til 2,3 milliarder dollar. Totalt økte den såkalte Outdoor & Actions sportsdivisjonen med 2 prosent til 7,5 milliarder dollar – og det er mer enn 60 prosent av VFs totale inntekter for siste fullårsperiode.