Rett etter at Johaug-saken sprakk økte salget av Johaug-produkter kraftig – i Norge. Ut 2016 har ifølge Krogstad salget vært godt. Men i Finland ble Johaug-produkter trukket helt ut etter at det ble kjent at skiløperen var tatt for doping.
Lavere ordre i år
- Vi ser imidlertid at ordrene for 2017 har vært litt lavere enn det vi hadde forventet. Jeg tror imidlertid ikke at dopingsaken alene har betydd så veldig mye for ordreinngangen, men at butikkene er mer forsiktig av hensyn til den dårlige vinteren vi har lagt bak oss, sier Krogstad. Han understreker imidlertid at det skal bli godt å få Johaug-saken ut av verden.
VIKTIG AT HUN BLIR TRODD: - For oss som forvalter merkevaren Johaug, er det viktigste at hun blant folk flest blir trodd, sier adm. dir. i Active Brands, Espen Krogstad. FOTO: MORTEN DAHL
- Derfor var det litt uheldig at det internasjonale skiforbundet anket den norske dommen på 13 måneder. Nå må Johaug vente noen måneder til før hun endelig får vite når hun kan begynne å konkurrere igjen. Vi som selger merkevaren Johaug, vil også ha denne saken raskest ut av verden, sier Krogstad.
Blir trodd
- Det viktigste for oss som forvalter av merkevaren har vært at folk tror på det hun har sagt, selv om straffen ikke er optimal, sier Krogstad videre, som legger til at Active Brands satser sterkt på merkevaren Johaug i framtiden.