Norspomessen ble arrangert søndag og mandag, på Hellerudsletta på Romerike. To hektiske,
men gode messedager, ifølge tall og tilbakemeldinger.
- Når leverandørene er fornøyde, så er vi fornøyde. Vår
oppgave er å legge det tekniske til rette, slik at det skal bli en så god messe
som mulig. Vi informerer i forkant, så god vi kan i alle tilgjengelige kanaler,
men leverandørene må invitere kundene selv, sier Trond Evald Hansen,
administrerende direktør i Norsk sportsbransjeforening.
Alle data fra messen er ikke ferdigbehandlet enda, men ut fra tilbakemeldinger og tilgjengelige tall, kan Norspo-arrangøren konkludere med at det ble en vellykket messe.
Relevante besøk
Messen startet på søndag i fantastisk vintervær. Det var
seks minusgrader i Oslomarka og strålende sol – med andre ord, ikke ideelt
messevær. Men til tross for noe mindre liv i gangene, fortalte leverandørene vi snakket med at det hadde vært en god dag med viktige møter.
- Det var full gass med flere nye kunder, så dette var
veldig bra for oss. Selv om vi merket at det var litt færre folk i gangene på
søndag, så hadde vi samme kjøret begge dagene, sier Henning Skogstad, daglig
leder i Skogstad Sport.
Aktivitet på standen til Skogstad Sport.
Hansen ønsker naturlig vis alltid flest mulig besøkende til
messen, men er godt fornøyd med at et bredt utvalg av kjeder og butikker var
representert. Han forklarer at noe av årsaken til et noe lavere besøkstallet på
søndagen, kan være at det faktisk er færre enkeltbutikker enn før, i tillegg til strukturendringer i bransjen.
- Vi registrerer at flere butikker sender færre eller kun en
representant til messen i stedet for en gruppe, slik de ofte har gjort
tidligere år, sier Hansen.
Fullt trøkk
Mandag ble den store dagen i år. Da kom det over 500
besøkende som skapte god aktivitet gjennom hele dagen.
-På mandagen var det dobbelt så mange mennesker som dagen
før og mye mer liv i gangene, sier Lars Olav Kronstad, daglig leder i
Tendenzer.
Han sier Norspo er viktig for Tendenzer, og selv om han ikke
har fått inn alle tilbakemeldingene, så er de veldig fornøyd med årets
vintermesse.
-Hardvaregutta er fornøyde, det har vært godt besøk og bra
trøkk, sier Kronstad.
Lite drop-in
De fleste avtalene på messen ble inngått via forhåndsbookede
møter. Jon Arne Schetne, daglig leder i Fenix Outdoor Norge as, understreker også hvor viktig det er å gjøre gode avtaler på forhånd.
Han var godt fornøyd med oppmøte på standen og alt det
tekniske rundt, men skulle gjerne hatt litt flere tilfeldige besøk.
-Det er alltid hyggelig med drop-in, det var det jo ikke så
mye av, men vi hadde mange gode avtaler og forhåndsbookede møter, sier Schetne.