Vekst i markedet for sportsklær

Publisert: 19.09.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Vekst i markedet for sportsklær

For første gang på flere år vokste det globale markedet for sportsbrekledning i samme tempo som markedet for sportssko. Dette viser tall for 2018, hentet inn av Sporting Goods Intelligence.

Det globale markedet for salg av sportsbekledning gjennom sportsbransjen vokste med 9 prosent i 2018. Omregnet i amerikanske dollar er veksten anslått til en verdi på 89,7 milliarder amerikanske dollar.

I likhet med sportsskomarkedet, økte markedet med 21,5 prosent i Asia-Stillehavsregionen til 20,5 milliarder dollar.

LES OGSÅ: Umettelig marked for sneakers

Det europeiske markedet nest størst

Men i motsetning til sportsskosegmentet, der Asia-Stillehavsregionen overgikk det Europeiske markedet, forblir Europeiske markedet det nest største etter USA på sportsklær, med en økning på 9,2 prosent, tilsvarende en verdi på 22,8 milliarder dollar. Dette er medberegnet valutafortjeneste på 5 prosent fra euro mot dollar og takket være et betydelig salg av fotballtrøyer i forbindelse med FIFA World Cup. i Nord-Amerika økte med 5,3 prosent til 39,8 milliarder.

Trendy å være sporty

Veksten i markedet for sportsbekledning har som regel ligget noe under sportsskomarkedet, men fjoråret var et unntak. I 2017 lå veksten på 4,8 prosent, etter flere år med enda lavere vekst, nå er det opp hele 9 prosent. Den enorme veksten i markedet skyldes i hovedsak den fortsatt voksende megatrenden «athleisure», som omfatter både sporty klær og sporty sko.

Retrotrend

Ser man på statistikken, finner man hvor den største veksten stammer fra.
Fila ble den store stjernen i 2018, kolleksjonene i retrodesign var en fulltreffer. Selskapet økte salget med 148,9 prosent i segmentet, inkludert omsetningen fra lisensinnehaverne rundt om i verden. Det største Kinesiske selskapet, Anta Sports Products rapporterte inn en vekst på 64,8 prosent. Selskapene Puma, Patagonia, Li-Ning, Goldwin og Amer Sport rapporterte en vekst på over 20 prosent. Hanesbrands med Champion, New Balance og Helly Hansen oppnådde en vekst godt opp på 10-tallet.

De to store

Adidas og Nike fortsatte å styrke sin posisjon globalt etter World Cupen. Deres aggregerte markedsandeler i sportsbekledningsmarkedet vokste med 24,5 prosent siste året, fra 23 prosent i 2017. Nike er fremdeles størst med en markedsandel på 12,9 prosent globalt og 13,1 prosent i USA.