RIKTIG TIDSPUNKT: - Det var riktig å selge Dale nå, sier adm. dir. og eier Hilde Mdithjell til SPORT. FOTO: MORTEN DAHL

RIKTIG TIDSPUNKT: - Det var riktig å selge Dale nå, sier adm. dir. og eier Hilde Mdithjell til SPORT. FOTO: MORTEN DAHL

- Var riktig å selge Dale nå

- Jeg følte at det var riktig tidspunkt å selge Dale of Norway på nå. Jeg har jobbet mye med å bygge opp merkevaren, og som både adm. dir. og eier, har mye ligget på mine skuldre. Det gjør det risikofylt dersom noe skulle skje med meg. Det sier Hilde Midthjell.

Ved nyttårstider solgte hun Dale til Rossignol Group. Midthjell er dama som tok over et skadeskutt Dale of Norway i 2009, og som i fjor bikket 130 millioner kroner i omsetning, en økning fra 115 millioner kroner året før. Også bunnlinjen er blitt solid. Omsetningen mot sport og mote i Norge er cirka 50/50, men på eksport er sport større enn mote.

25 % vekst i år?
- Målet i 2018 er å øke omsetningen med 25 prosent. Jeg har god tro på at vi med både sterkere salgsledelse samt nye eiere skal kunne klare det, sier Midthjell. Dale ble som kjent solgt til Rossignol Group ved nyttårstider. Da hadde Dale-eieren snust på flere mulige kjøpere, og da Rossignol dukket opp og de fikk forhandlet seg fram til en avtale om oppkjøp, var og er hun sikker på at dette var og er det riktige.
- Jeg har jobbet svært mye med Dale siden jeg kjøpte meg inn bedriften i desember 2009, og spesielt etter jeg ble 100 prosent eier og overtok som daglig leder i 2013. I perioder har jeg jobbet altfor mye, og selv om det har vært svært givende også, så ser jeg at alt har sin tid. Jeg føler at det er riktig å selge nå, når det går så bra og vi er på vei oppover, sier hun.

Konsulentrolle

- Hvilken rolle får du når Dale nå blir en del av Rossignol Group?
- Jeg går etter hvert over i en slags konsulentstilling, og så får vi se hvor mye jobbing det blir. Det avhenger jo litt av meg også, smiler hun. Hun legger til at pendlingen til Dalekvam også har vært slitsomt i perioder. Midthjell bor i Asker.
Hun sier at Dale fortsatt investerer tungt på Dalekvam med flere maskiner, nå også fordi Rossignol vil produsere gensere der. Hun understreker betydningen av at Dale eier hele verdikjeden selv, og dermed er svært fleksibel og raskt kan snu seg rundt. Det eneste Dale ikke har laget på Dalekvam er Knitshell – det er blitt produsert i Italia fordi det kreves egne maskiner for å laminere strikk til den vindtette membranen – men det er også på vei til vestlandsbygda, ifølge 57-åringen.

Samme verdigrunnlag
- Hvorfor valgte å selge nettopp til Rossignol Group?
- Rossignol står for noe av de samme verdiene som Dale. De har bragt mye av produksjonen sin tilbake til Frankrike, de satser på klær til sportsfashion og er en high-end merkevare – akkurat som Dale. De forstår å eie en high-end merkevare som Dale, der begge merkevarene er i de fineste butikkene og at vi har en matchende distribusjonsstrategi, svarer Midthjell. Hun sier at de også vil være mange viktige synergier som vil skape vekst, spesielt innen internasjonalt salg.
- Hvordan reagerte de ansatte på Dalekvam da salget ble kjent?
- I begynnelsen reagerte de naturlig nok med en del skepsis, men etter at franskmennene var på fabrikken og fortalte om sine planer for Dale, ble de beroliget og de ser nok nå fram til å få en solid eierkonstellasjon i ryggen. Rossignol har mye å tilføre oss av støtte mot ulike avdelinger, samt at de skal investere i fabrikken og produsere sine gensere der.
Hilde Midthjell forteller at hun hadde som mål å selge alt eller ingenting. Hvis hun fortsatt skulle ha eierinteresser i selskapet, ville hun følt at hun måtte jobbe like mye som tidligere.

Langsiktig salg
- Du er ikke redd for at Dale skal bli slukt inn i Rossignol-systemet?
- Nei, jeg har tenkt langsiktig med dette salget, og når vi nå er oppe og står økonomisk, er det best å være i et større system. Rossignol Group er et profesjonelt selskap der hele Dale of Norway vil bli ivaretatt. Totalpakken for Dale blir bedre. Franskmennene er opptatt av at Dale skal ha en egen identitet også i framtiden, og at Dale og Rossignol skal framstå som to ulike merkevarer. Dessuten eier det nordiske investeringsselskapet  Altor hele 80 prosent av Rossignol. Dale har også mye kontakt med det norske Altor-kontoret, som vil sitte i styret. De eide lenge Helly Hanssen og har derfor mye kunnskap om bransjen. 
Hilde Midthjell sier det også ligger store muligheter på samarbeid på eksport da Rossignol Group bl.a. har kontorer i Asia hvor Dale ikke er så godt representert, samt at vi utfyller hverandre i USA.
- Jeg må få meg et nytt liv, smiler hun, og fortsetter:
-J eg skal jobbe mindre, og begynne å trene igjen, sier hun.
TRO PÅ DALE: Herman Korsgaard (t.v.) og Pål Stampe i Altor Equity Partners har stor tro på Dale i Rossignol-gruppen. FOTO: MORTEN DAHL

- Norsk nasjonalskatt
- Dale er en norsk nasjonalskatt, akkurat som Rossignol er i Frankrike. Det sier Herman Korsgaard i Altor Equity Partners. Altor eier som kjent Rossignol Group – og nå også Dale of Norway.
- Dale of Norway har en liknende profil i Norge som Rossignol har i Frankrike. Merkevarene er nasjonalskatter i hver sine land. For oss er det viktig å se synergieffekter når vi kjøper opp merkevarer som Dale, sier Herman Korsgaard og Pål Stampe i Altor.

Effektiv produksjon på Dalekvam
Investeringsselskapet, som tidligere også eide Helly Hansen, kjøpte som kjent Dale of Norway ved nyttårstider. Altor ser på oppkjøpet som en gylden mulighet for både Dale og Rossignol til å utvikle seg videre i ulike markeder ved å dra synergieffekter av hverandre.
De to ønsker ikke på intervjutidspunktet å se spekulere i hvilken posisjonering Dale tar i sportsbransjen, men de er begge sikre på at det finnes et større potensiale for Dale i norsk og internasjonal sportsbransje.
Herman Korsgaard understreker også betydningen av at Dale of Norway produserer rimelig i Norge.
- Det er ofte dyrt å produsere i Norge, men på Dalekvam produserer man svært effektivt og det er investert mye i maskinparken som gjør det rimelig å strikke i Norge. Det kommer til å bli produsert mer strikkeprodukter på Dalekvam når det nå planlegges å produsere mye av Rossignols strikkeprodukter der, sier Korsgaard.

Mer strikkeoppdrag
Pål Stampe sier at det er naturlig at de ansatte på Dalekvam er skeptiske når nye eiere kommer inn. Men han forsikrer at de ikke behøver å være redde for arbeidsplassene sine.
- De kommer til å få mer strikkeoppdrag på Dale nå enn tidligere, og både vi og Hilde Midthjell har brukt mye energi på å forklare planene våre for de ansatte, sier han, og legger til at Dale har en helt unik organisasjon og kompetanse ved fabrikken på Dalekvam.
For Altor som investeringsselskap er det viktig å gjøre oppkjøp som føles riktig både for de som selger og for Altor som eier. Derfor føltes oppkjøpet av Dale som riktig.
- For oss er det viktig at oppkjøp gir synergieffekter og gir mening. Mitt inntrykk er at sportsbransjen kanskje er en næring hvor det er mye entusiasme, og det er viktig. Men man kan ikke drive et selskap kun på entusiasme – det må ligge andre ting i bånn som gjør det lønnsomt å drive bedriftene videre, sier Stampe. Han sier at Altor ikke har konkrete planer om flere oppkjøp i sportsbransjen, men at man heller ikke i framtiden kan se bort fra at oppkjøp i bransjen kan skje.

 

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy