Vans går så det suser

Publisert: 21.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Vans går så det suser
Vans leverte et sterkt andre kvartal, og planlegger for videre global vekst. Foto: Vans.

90-tallets gatemote gjør comeback

Eieren av Vans, VF Corporations, forventer at salgstallene fra deres største merkevare, skal vokse fra tre milliarder dollar i år til fem milliarder dollar i løpet av 5 år.
I løpet av andre kvartal økte Vans sin totale omsetning med 35 prosent, og økte salget i Europa med 23 prosent.

VFCs øverste leder Steve Rendle, kunne dermed fortelle sine investorer under et møte tidligere i sommer, at de ligger godt i forkant av langtidsplanen om å utvide både distribusjonskanalene og produktgruppene.
VFC forventer en vekst i alle produktgrupper og i alle salgskanaler. Men som de fleste andre i bransjen opplever de at mer og mer av salget foregår gjennom de digitale kanalene. Så med en beregnet årlig vekst på 30-35 prosent, vil det være den største kanalen i 2023.

Full fart i Norge


Dayone as er distributør av Vans i Norge, og har i mange år hatt god vekst med de kjente skoene fra California. Men, salgssjefen for Vans i Norge, Bjørn-Aage Henriksen, forteller at det også er en voldsom vekst i salget av klær og tilbehør for både herre, dame og barn.
-En av styrkene våre er at vi har ulike kolleksjoner for de mange ulike segmentene i markedet, forteller Henriksen. Vi har en veldig sterk distribusjon med mange flinke aktører i bransjen.

Vans har noe salg i Norge i dag gjennom sportsforhandlere, men de største salgskanalene er butikker som spesialiserer seg på action sport, mote, livsstil og sko.