Det sa seniorrådgiver Øystein Tveite fra Helsedirektoratet da Opinion og Sportsbransjen AS inviterte til seminar om aktiv livsstil i Oslo tirsdag. Tveite var en av flere foredragsholdere, og seniorrådgiveren mener at sportsbransjen kan bli flinkere i sin kommunikasjon til å nå de som ikke er så aktive. De som er superaktive er imidlertid bransjen veldig flinke på å nå, mente han.
Det var flere fra sportsbransjen som var møtt opp for å høre han og flere foredragsholdere.
Henning Hoff Wikborg, som er daglig leder i Den Norske Turistforing (DNT) i Oslo og Omegn, pekte på friluftstrender som kommer. Han var blant annet innom padling, sykling i fjellet som aktiviteter som er ferd med å bli store og som kommer til å bli mer populære aktiviteter i friluft de kommende årene. Han var også innom «våre landsmenn», som bare er i startgropa på å kunne bli integrert via aktivitet og friluftsliv. Han mente at dette er en spennende kundegruppe for bransjen i årene som kommer.
Lars Erling Olsen, professor ved Handelshøyksolen Kristiana, holdt et engasjerende foredrag om merkevarer som identitetsmarkører, mens Vikki N. Walle-Hansen fra Opinion snakket om fysisk aktivitet og trening i et ehelse-perspektiv.
Avslutningsvis ble hovedresultatene fra Aktiv Livstilsundersøkelsen 2016-17 (som du kunne lese mer om i nummer 6 av SPORT) presentert.