OM AKTIV LIVSSTIL: Opinion holdt seminar om Aktiv Livsstil 2016-17 i Oslo tirsdag. Det var flere interessante foredrag, og en del fra bransjen var møtt fram. ILLUSTRASJONSFOTO

OM AKTIV LIVSSTIL: Opinion holdt seminar om Aktiv Livsstil 2016-17 i Oslo tirsdag. Det var flere interessante foredrag, og en del fra bransjen var møtt fram. ILLUSTRASJONSFOTO

Utfordret bransjen på seminar

- Sportsbransjen treffer svært godt de som er superaktive, men ikke i like stor grad de som ikke trenger så mye utstyr.

FOREDRO: Daglig leder i DNT Oslo og Omegn, Henning Hoff Wikborg, holdt et engasJerende foredrag om Aktiv Helse. FOTO: DNT
FOREDRO: Daglig leder i DNT Oslo og Omegn, Henning Hoff Wikborg, holdt et engasJerende foredrag om Aktiv Helse. FOTO: DNT

Det sa seniorrådgiver Øystein Tveite fra Helsedirektoratet da Opinion og Sportsbransjen AS inviterte til seminar om aktiv livsstil i Oslo tirsdag. Tveite var en av flere foredragsholdere, og seniorrådgiveren mener at sportsbransjen kan bli flinkere i sin kommunikasjon til å nå de som ikke er så aktive. De som er superaktive er imidlertid bransjen veldig flinke på å nå, mente han.


Tur er vår viktigste aktivitet


- De fleste av oss vil gjerne gå på tur – enten det er i byen, i skogen eller på fjellet. De færreste av oss løper maraton eller driver med triatlon. Her kan bransjen bli bedre på å ha større fokus på det de aller fleste av oss gjør – nemlig å gå tur, sa Tveite, som understreket at bransjen er god på å skape drømmer.

Det var flere fra sportsbransjen som var møtt opp for å høre han og flere foredragsholdere.

Henning Hoff Wikborg, som er daglig leder i Den Norske Turistforing (DNT) i Oslo og Omegn, pekte på friluftstrender som kommer. Han var blant annet innom padling, sykling i fjellet som aktiviteter som er ferd med å bli store og som kommer til å bli mer populære aktiviteter i friluft de kommende årene. Han var også innom «våre landsmenn», som bare er i startgropa på å kunne bli integrert via aktivitet og friluftsliv. Han mente at dette er en spennende kundegruppe for bransjen i årene som kommer.

 

Merkevarer og ehelse

Lars Erling Olsen, professor ved Handelshøyksolen Kristiana, holdt et engasjerende foredrag om merkevarer som identitetsmarkører, mens Vikki N. Walle-Hansen fra Opinion snakket om fysisk aktivitet og trening i et ehelse-perspektiv.

Avslutningsvis ble hovedresultatene fra Aktiv Livstilsundersøkelsen 2016-17 (som du kunne lese mer om i nummer 6 av SPORT) presentert.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy