TØFFERE TIDER: Under Armour-sjef Kevin Plank møter utfordringer – spesielt i amerikansk detaljhandel. Totalt var salgsnedgangen i tredje kvartal på 5 prosent.

TØFFERE TIDER: Under Armour-sjef Kevin Plank møter utfordringer – spesielt i amerikansk detaljhandel. Totalt var salgsnedgangen i tredje kvartal på 5 prosent.

Under Armour sliter

Etter flere år med opptur, har Under Armour nå fått det noe tøffere, skal vi tro tallene for tredje kvartal. En nedgang i omsetningen på 5 prosent dette kvartalet, er selvsagt noe ikke Kevin Plank & Co er fornøyd med.

Utfordringene i amerikansk detaljhandel får nå ringvirkninger for flere av de store sportsaktørene «over there». Nike melder om trøbbel, og nå gjør Under Armour det samme. I tredje kvartal melder den amerikanske merkevaren en nedgang i omsetningen globalt på 5 prosent.

Ned 12,1 % i Nord-Amerika
Mens utenlandsmarkedene gikk opp, var det en nedgang i inntektene for Nord-Amerika på hele 12,1 prosent. Nedgangen kommer fra detaljhandelsleddet i USA, mens selskapets egne direkte-til-forbruker-business fortsetter å øke med 15 prosent. Dette utgjør 33 prosent av merkevarens totale omsetning, skriver Sporting Goods Intelligence (SGI). SGI skriver også at det var en global nedgang i inntekter for solgte UA-klær på 8 prosent i samme kvartal.
På den annen side så økte den såkalte EMEA-regionen med 21,7 prosent. Her er Europa det største markedet, så det er grunn til å anta at UA gjør det godt i denne verdensdelen.

Dropper tennis?
Som en følge av de litt tøffere tidene, vurderer merkevaren nå å trekke seg ut av produktkategorier som har gitt relativt marginale resulater. Dette gjelder for tennis, outdoor og fiske. Dette står i sterk kontrast til den avtalen selskapet blant annet har inngått med nummer tre på tennisfronten i verden, Andy Murray. Det er uvisst hva dette vil ha å si for sponsoratet til briten.
Kevin Plank sier i forbindelse med presentasjonen av kvartalstallene at «Under Armour kan gjøre hva som helst, men ikke alt», og legger til at merkevaren nå vil ha fokus på investeringer i dame-segmentet, fottøy og internasjonal utvikling for å komme i gjenge igjen.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer