Under Armour rydder opp

Publisert: 18.02.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Under Armour rydder opp
Under Armours traff godt med Hovr Infinite.

Under Armour har ryddet kraftig opp i utvalg og salgskanaler, og fortsetter riggingen til en mer kostnadseffektiv drift

Mye tyder på at omstillingen Under Armour Inc. har jobbet med i lengre tid, har gitt resultat. Tallene for fjerde kvartal indikerer at merkevaren har snudd en negativ trend.

Opprydding

Vareutvalget ble redusert med 12 prosent til en verdi på 1 milliard dollar, det laveste selskapet har hatt i løpet av de siste to årene. Selskapet har avviklet de mindre lønnsomme butikkene, nedbemannet og strammet opp i alle ledd langs varenes vei ut i markedet. Dette har vært avgjørende for selskapet å få bedre kontroll på både utvalg og prispunkter.
Bruttomarginene, tok seg opp gjennom 2018, noe som kan tyde på at selskapet klarte målet sitt om å redusere utgiftene. Samtidig hjalp det at de traff godt med flere modeller som solgte til full pris mot slutten av året.

45,1 prosent brutto margin for fjerde kvartal var over både forventet og estimert resultat.

Positiv trend

Dette er det andre kvartalsresultatet på rad med positive tall for Under Armour, kunne Kevin Plank, grunnlegger og administrerende direktør i Under Armour fortelle under resultatfremleggelsen, og avslørte at selskapet er på vei inn i siste året av en omfattende endringsplan for selskapet.
De totale inntektene steg med 1,5 prosent til 1,39 milliarder