Ultimate Nordics nye storstue

Publisert: 30.01.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Ultimate Nordics nye storstue
Ultimate Nordics nye showroom i Tevlingveien på Fruset sto ferdig i høst. Her er det god plass til både folk og merkevarer.

Nytt showroom på 1000 kvadratmeter i Tevlingveien på Furuset, er Ultimate Nordics nye stolthet. Her får de vist alle varemerkene de til enhver tid jobber med, sortert under de ulike kategoriene de jobber i.

– Vi har investert et par millioner i showroomet. og vi er veldig stolte av det, sier Ingulf Horn, daglig leder i Ultimate Nordic.

Det nye lokalet deres er bygd opp rundt de ulike varekategoriene deres, og er dermed blitt et effektivt møterom for alle deres ulike kunder og samarbeidspartnere.
I dag har Ultimate Nordic kontorer i både Oslo og Stockholm, men de fleste kategoriansvarlige sitter på samme adresse på Furuset i Oslo.

Nye varemerker

I oktober i 2018 kjøpte Ultimate Nordic as opp den norske knivprodusenten Brusletto. I januar i år ble det klart at selskapet overtar en rekke varemerker innen sportmedical og treningstilbehør fra svenske Svea Sport.
Horn sier de vil fortsette å se på oppkjøpsmuligheter av andre merkevarer fremover, da dette er en viktig del av Ultimate Nordics konsolideringsstrategi.
– Vi er komplette innenfor alle kategoriene våre, og er eller vil ha potensiale til å bli, nummer 1 til 3 innenfor de kategoriene vi jobber i.

Merker presset

Selskapet merker at det er tøft for sportsbransjen med stadig økende press på marginer og krav til levering. Horn ser faren for at enkelte av gårsdagens vinnere ikke nødvendigvis er morgendagens vinnere, fordi den etablerte forretningsmodellen utfordres.
Markedet er blitt så transparent, nå står slaget om leveringsdyktighet og grunndata. Horn mener de har funnet en god strategi for å møte presset, ved blant annet å investeringer i kostnadseffektiviserende verktøy.
– Kundene tar for gitt at prisen og merkevaren er god, nå er det logistikk og varedata det står om, sier Horn.

Vil vokse

I dag er det 70 ansatte i Ultimate Nordic as. Etter oppkjøpet av Svea Sport, forteller Horn at de samlet sett ligger på en omsetning på omkring 450 millioner norske kroner for 2018. De forventer at den positive trenden vil fortsette, og estimerer en omsetningsvekst på over 10 prosent for 2019.