WeSki i Kästle-boble under OnSnow skitest i vinter.

WeSki i Kästle-boble under OnSnow skitest i vinter.

Ultimate Nordic AS kjøper We Ski AS

- Dette var en mulighet som åpnet seg. Oppkjøpet vil styrke satsingen vår innen kategorien vintersport, sier Ingulf Horn, daglig leder i Ultimate Nordic. Fra 1. oktober vil We Ski inngå som et selvstendig datterselskap under Ultimate Nordic AS.

Den store nordiske distributøren av sport og frilufts relaterte produkter, Ultimate Nordic, blir betydelig sterkere innen vintersport med We Ski AS på laget. We Ski er importør og distributør av merkene Black Crows ski, Kästle ski, Movement ski og ATK Bindinger. 

- Vi har tilbehøret, men ikke ski, og We Ski har ski - dette blir bra for begge parter, sier Ingulf Horn, daglig leder i Ultimate Nordic.

André Pracek blir med videre og vil fortsette som salgsansvarlig i We Ski, i tillegg er Erik Øye ansatt som ny nasjonal salgsressurs i selskapet. Med oppkjøpet vil teamet fra We Ski få frigjort tid til salg og utvikling.

 -Vi solgte ikke for summen, men for det beste for merkevarene, sier André Pracek i We Ski. I gamledager var vi lykkelige som liten, men det krever mye å jobbe med kjedene og de store konstellasjonene. Vurdering ble om vi skulle gjøre investeringene på it og logistikk selv, eller om vi skulle finne noen som allerede var gode på det, sier André Pracek, som har stor tro på at Ultimate Nordic har det som skal til for å gi gass videre.

Ingulf Horn er enig i at selskapet har alt som skal til for å rulle ut produktene under We Ski.
-Vi tar oss av fellesfunksjoner som lager, showroom, regnskap, logistikk og den slags, så kan de bruke mer tid på videreutvikling og salg, sier Ingulf Horn.

Vi vokse innen topptur-markedet

Ultimate Nordic er allerede en betydelig distributør av vinterrelaterte produkter med distribusjonen av Alpina langrenns støvler, Alpina Backcountry, og Alpina alpin støvler i tillegg til KV+ skistaver, Rode skismøring. Selskapet har også Giro hjelmer og briller, i tillegg distribuerer det Crispi på Backcountry-markedet.

-Med oppkjøpet av We Ski tar Ultimate Nordic et stort steg inn i det voksende topptur Randonee markedet, dette er opplagt en trend vi også ser vil vokse kraftig fremover, sier Ingulf Horn.

Om Ultimate Nordic. I dag er de et heleid selskap i Dalema konsernet. Ultimate Nordic forventer en omsetning på omkring 500 millioner norske kroner i 2019. Oppkjøpet av We Ski er en del av en aktiv konsolideringsstrategi. Ingulf Horn forteller at selskapet i dag består av 20 oppkjøp. Fra før er de distributør av blant annet følgende merkevarer i Norge:
Alpina, Bell, Blackburn, Brusletto, Buff, Camelbak, Cocoon, Coghlan’s, Compeed, Crispi, Diadora, Dunlop, Giro, Hennesy Hammock, Sof Sole, Kiwi, KV+, Littlelife, Led Lenser, Leatherman, Lifesystems, Lifeventure, Molten, Nemo Equipment, Nokian, Pedag, Reusch, Rode, Sportdoc, Sportquip, Stanley, Trangia.

We Ski AS vill inngå som et selvstendig datterselskap under Ultimate Nordic AS.
Den delen under We Ski som heter Resort Solution, blir ikke med over til Ultimate Nordic. Avdelingen driver som distributør av Head ski og utstyr mot skiutleier i Norge i tillegg til QBL, en leverandør av stativer, benker, tørkesystemer og smøremaskiner til bla. skiutleier, skiverksteder, hoteller og skiboder.
André Pracek vil jobbe 70 prosent hos Ultimate Nordic og 30 prosent i Resort Solution.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer