OMORGANISERT: Ny daglig leder i Missing Link Group, John Dag Grimsen (t.h.) og Tom Sudland mener at omorganiseringen som selskapet nå har vært gjennom gir god grobunn for å kunne satse sterkt videre på Missing Link som merkevare.

OMORGANISERT: Ny daglig leder i Missing Link Group, John Dag Grimsen (t.h.) og Tom Sudland mener at omorganiseringen som selskapet nå har vært gjennom gir god grobunn for å kunne satse sterkt videre på Missing Link som merkevare.

Trimmet organisasjonen for å bygge merkevaren

-Vi har nå omorganisert slik at kostnadene er tilpasset vår omsetningen. Det gjør at vi nå igjen kan ha fokus på å bygge den sterke merkevaren Missing Link videre, sier ny daglig leder i Missing Link Group, John Dag Grimsen.

Missing Link Group har vært gjennom noen turbulente år med sviktende omsetning og bytte av daglige ledere, men nå føler John Dag Grimsen og Tom Sudland i selskapet at de har foretatt de nødvendige grep for igjen å kunne bringe selskapet videre med hovedfokus på merkevaren Missing Link.

Slanket staben
-Vi har vært gjennom en omorganiseringsprosess, som blant annet har ført til en ganske solid slanking av staben. I dag er det om lag 10 personer som jobber mot sport i selskapet. Vi føler nå at vi har fått kontroll på kostnadssiden, sier Grimsen. Han begynte som daglig leder i selskapet før sommeren. Han har som kjent tidligere erfaring fra bransjen som blant annet daglig leder i Mammut Norge, og har også sittet i styret i Missing Link Group en periode.

Grimsen og Sudland understreker at Missing Link Groups (MLG) totale økonomi er god, men at sportssatsingen med Missing Link, Sabotage og Ski Bum ikke har gitt de resultatene som man har ønsket.

-En finansielt sterk og solid eier, gjør at vi har stor tro på at vi nå kan satse for fullt igjen med Missing Link. De to andre merkene har vi mer eller mindre faset helt ut, sier Grimsen.

Ikke messer nå
Siden selskapet har vært gjennom en omstilling, tok man tidlig i vår den avgjørelsen at man ikke skulle delta på messer denne høsten. For første gang på mange år vil dermed ikke Missing Link være å finne på Exporama.

-Vi tok tidlig ut fra en totalvurdering en beslutning om at vi ikke skulle delta på messen. Vi håper å komme sterkere tilbake neste gang, sier Grimsen videre.

Missing Links omsetning falt ned til 51 millioner i fjor – mot 60 millioner året før. Sudland opplyser at mesteparten av nedgangen skyldes frafallet av omsetning for SB og Ski Bum, som selskapet selv har valgt å fase ut. Tilbakegangen for Missing Link som merkevare har vært minimal.

-Vi har slitt litt de siste to-tre årene, og vi har hatt en salgssvikt på kjedene. Det skal heller ikke stikkes under en stol at vi kanskje har sovet litt i timen i forhold til den nye hverdagen bransjen har vært og er gjennom, sier Sudland.

-Vi er komfortable med den omsetningen vi har i dag ut ifra kostnadene selskapet har. Jeg vil påstå at vi har nedbemannet på en ryddig og ordentlig måte, sier han videre. Omorganiseringen innebærer blant annet man leier ekstern hjelp på design.

Tro på framtiden
De to sier at man de senere årene har vært gjennom strategier som ikke har gitt de resultater som man har ønsket, og for Tom Sudland, som har jobbet i selskapet i 25 år, har han følt de siste tre årene som utfordrende.

-Selskapet har ikke utviklet seg slik vi ønsket, men vi har nå gjort de grep som gjør at vi har stor tro på framtiden, sier han.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer