Treffer godt med nye strategi

Publisert: 18.02.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Treffer godt med nye strategi
Artisten Selena Gomez samarbeider med Puma.

Puma vokser nå raskere enn sin tyske rival Adidas og markedsleder Nike. Kampanjer på sosiale medier i partnerskap kjendiser som Selena Gomez har gitt merkevaren et solid løft.

Det tyske sportsutstyrsmerke Puma regner med nok et godt år etter salgssuksess og økt fortjeneste med klumpe-joggeskoene RS-X og Cali-modellen som blir markedsført av artisten Selena Gomez.

Salgstallene for fjerde kvartal steg med litt over 20 prosent til 1.226 millioner euro, 186 millioner euro mer enn i samme periode i fjor. Driftsresultatet landet på 38 millioner euro, 1 million euro høyere enn forventet.


Selena Gomez for Puma.
Tror på vekst

Puma forventer en 10 prosent økning i 2019 med en driftsmargin på mellom 395 - 415 millioner euro, og mener selv de ligger godt an til en å nå målet de har satt for 2021/22 om en driftsmargin på 10 prosent.
Puma vokser nå raskere enn både Adidas og Nike, godt hjulpet av massive kampanjer på sosiale medier i samarbeide med kjendiser som Gomez, Rihanna og rapperen Jay-Z.

Vokser i Europa

Puma økte salget med 17,6 prosent til 4,648 millioner euro, i løpet av regnskapsåret 2018. Veksten i markedet for Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA), var over 10 prosent i Frankrike, Spania, Storbritannia, Tyrkia og Russland.