TØFT KVARTAL: Det har ikke vært like stort trøkk i XXL-butikkene første kvartal i år. Veksten for gruppen ble på 2,6 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2016.

TØFT KVARTAL: Det har ikke vært like stort trøkk i XXL-butikkene første kvartal i år. Veksten for gruppen ble på 2,6 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2016.

Tøft første kvartal for XXL

XXL presenterer sine tall for første kvartal i dag. Den totale veksten for kjeden ble på bare 2 prosent, og i Norge ble veksten på 2,6 prosent sammenliknet med samme kvartal året før.

I sin presentasjon skriver XXL at den dårlige vinteren kombinert med en mars som ikke viste de store vårtegnene gjør at første kvartal ble utfordrende for kjeden i de fire landene de er inne i: Norge, Sverige, Finland og Danmark.  Omsetningen for hele gruppen endte på 1,713 millioner kroner mot 1,684 millioner tilsvarende kvartal i 2016.

Like-for-like-nedgang
I Norge ble veksten på altså «bare» 2,6 prosent og kvartalet endte dermed med en omsetning på 905 millioner kroner mot 882 millioner samme kvartal året før. XXL skriver i sin presentasjon at veksten i all hovedsak skyldes nye butikker som ble åpnet i fjor og e-handel. Det som kanskje bør bekymre XXL mer er at på sammenliknbart butikkgrunnlag ble det en nedgang i omsetningen på hele 9,3 prosent, og det var en nedgang på 3,9 prosent hvis man tar høyde for kannibaliseringen i Tønsberg, Bergen og Drammen. Hjemmemarkedet var kanskje det markedet som ble hardest rammet av en dårlig vinter og relativt kald mars. I presentasjonen skriver kjeden at «markedet var kjennetegnet av svært lav aktivitet og etterspørsel».

LEGGER FRAM TALL: Fredrik Steenbuch legger i dag fram XXLs resultat for første kvartal i år. Det ble en tøff periode for kjeden. FOTO: MORTEN DAHL

Svakt resultat
XXLs resultat før skatt, renter og avskrivninger (ebitda) første kvartal ble på 34 millioner kroner, mot et tilsvarende resultat på 101 millioner kroner i samme periode i 2016. Ifølge TDN Finans var det ventet et ebitda-resultat på 52 millioner kroner. Videre var driftsresultatet på minus en million kroner, mot 75 millioner pluss tilsvarende måneder i fjor.

Norge sto i perioden for 63 prosent av XXLs totale omsetning, mens Sverige sto for 30 prosent og Finland for 17 prosent. I Danmark har de fortsatt bare e-handel.

Det var en nedgang i omsetningen i Sverige på 2 prosent, mens økning i Finland på 27 prosent.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer