TROR PÅ SAMARBEID: Adm. dir. i Rottefella, Torstein Myklebostad, har større tro på at to sterke merekvarer kan samarbeide enn at en gjør det alene. Det er bakgrunnen for samarbeidet med Amer Sports. Her med den revolusjonerende elektroniske bindingen som Rottefella lanserer sammen med Madshus neste sesong. FOTO: MORTEN DAHL

TROR PÅ SAMARBEID: Adm. dir. i Rottefella, Torstein Myklebostad, har større tro på at to sterke merekvarer kan samarbeide enn at en gjør det alene. Det er bakgrunnen for samarbeidet med Amer Sports. Her med den revolusjonerende elektroniske bindingen som Rottefella lanserer sammen med Madshus neste sesong. FOTO: MORTEN DAHL

- To står sterkere sammen, sier Rottefella-sjefen

- Min filosofi er at to merkevarer står sterkere sammen enn en, sier adm. dir. i Rottefella, Torstein Myklebostad. Han var med på å få i stand samarbeidet med Amer Sports.

Verdens – og spesielt den norske – skibransje er liten. Det får derfor til dels store følger når en eller flere av aktørene endrer samarbeidsflater. Som da Fischer og Rossignol sa opp den formelle samarbeidsavtalen med Rottefella tidligere i år. Eller da Amer Sports overraskende lanserte ProLink, som den norske bindingsprodusenten, mente var kopiprodukter. Eller da Rottefella og Amer nylig lanserte et nytt samarbeidsprosjekt.

Foretatt store investeringer på Hurum
Adm. dir. i Rottefella, Torstein Myklebostad, har som filosofi at der smartere å samarbeid enn å krangle seg imellom i den lille skibransjen.

- Rottefella har de seneste årene gjort store investeringer i fabrikken på Hurum. Det har skjedd i en periode etter at vi for fem-seks år siden måtte kjempe for å beholde produksjonen her i Norge. Nå ser vi at valget vi foretok har vært riktig. Etter at Fischer og Rossignol valgte å gå egne veier, var det enklere for oss å velge et samarbeid med Amer Sports, som med Salomon og til dels Atomic er store i markeder der vi ikke har så store markedsandeler, sier Myklebostad. Han tenker da spesielt mot Sverige og Finland, og til dels Russland – det eneste landet som har en noenlunde lik skitradisjon som i Norge.

- Hva følte du da Fischer valgte å gå egne veier?

- Fischer har vært en god og solid samarbeidspartner gjennom mange år, og vi har bygget opp gode relasjoner til dem på alle nivåer. Jeg må si jeg ble både overrasket og skuffet at de valgte å gå for den løsningen de har gjort etter så mange år. Men vi må respektere valget de har tatt, svarer Myklebostad, som har jobbet i Rottefella siden 2010.

Han føler ikke at ProLink-saken var en tilsvarende sak fordi det bindingssystemet er en konkurrent til Rottefellas, så det er mer realt.

Flyttbare bindinger og felleski
Avtalen med Amer innebærer at Rottefellas nyutviklede plate kan plasseres på Salomon- og Atomic-skienes preborrede hull. Myklebostad tror at Amer Sports har sett på Rottefellas flyttbare bindingssystem som et godt supplement til deres ski. Ikke minst etter at felleskiene nå er kommet for fullt.

- Salomon var først ute med felleski. Jeg ser på Salomon som et innovativt ski- og bindingsmerke – akkurat som Rottefella, der innovasjon står helt sentralt, sier Myklebostad videre. I den forbindelse viser han oss den nye elektroniske bindingen som med en enkel styringsmekanisme som festes til staven, vil gjøre det enklere å flytte bindingene etter skiføre og hellinger. Man slipper å ta av skiene. Myklebostad sier at det vil være et stort marked for denne typen binding – alt fra Birken-segmentet til familien som skal ut på søndagsskitur.

- Det vil i tillegg komme en noe rimeligere utgave der bindingen flyttes med spak på mekanismen. Bindingssystemet er svært godt utviklet med tanke på felleski, sier Myklebostad, som understreker at Rottefella fortsatt kommer til å jobbe veldig tett med Madshus som en av de aller største aktørene i Norge, og at det nye bindingskonseptet vil lanseres sammen med Madshus førstkommende vinter

INNOVASJON: For adm. dir. i Rottefella, Torstein Myklebostad, er innovasjon det aller viktigste for Hurum-bedriften. FOTO: MORTEN DAHL

Som et shimano-gir på sykkelen
Rottefella-sjefen mener at bindinger nå er på vei til å bli ansett som en like viktig del av skien som et shimano-gir på sykkelen. Tidligere har bindinger kun vært betraktet som «bare bindinger – noe man har oppå og i tillegg til skiene». Myklebostad mener at Rottefella gjennom innovasjon, kompetanse og opplysning har vært med på å få endret denne oppfatningen både i bransjen og blant forbrukerne.

- Riktige bindinger tilrettelagt for den enkelte forbruker er med på å gi bedre skiopplevelse. Det er det som er vårt mantra. Bedre opplevelse gir mer skiglede. Riktig kraftoverføring fra støvel til binding er blant det som er med på å gi en slik bedre skiopplevelse. Da er det viktig for oss som bindingsprodusent å få opplyst om dette ut til bransjen og forbrukerne, sier han.

- Flyttbare bindinger – spesielt på felleski – har vært en stor suksess denne vinteren. Bindingene er blitt svært godt tatt i mot av både bransjen og forbrukerne, legger han til.

Helårsleverandør
Rottefella er som resten av skibransjen avhengig av snø for å lykkes. Med stadig oftere dårligere vintre, må Hurum-bedriften tenke nytt og i større grad bli en helårsleverandør. For høsten/vinteren 2017/18 kommer derfor Rottefella med en egen treningskolleksjon.

HELÅRS: Rottefella vil i større grad bli en helårsbedrift. Da et deres nye treningskolleksjon et kjærkomment tilskudd til bindingene. De skal ikke konkurere med Swix og Bjørn Dæhlie. FOTO: ROTTEFELLA

- Skal dere ta opp konkurransen med Swix og Bjørn Dæhlie?

- Nei, vi er i ferd med å utvikle en tekstilkolleksjon som er ment for trening – ikke bare ski. Vi har inngått en langsiktig kontrakt med tekstildesignere som skal jobbe med dette. Vi har valgt å gå for en fabrikk i Latvia. Vi snakker high-end-segmentet der vi kommer til å velge en smal distribusjon i første omgang med kun et fåtall butikker, svarer Torstein Myklebostad. Og han legger til at bransjen kan vente ennå flere innovasjoner i tiden som kommer.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy