Tre fra sportsbransjen vant designpriser

Publisert: 16.11.2017 Forfatter: Morten Dahl
Tre fra sportsbransjen vant designpriser
VANT PRIS: En strippende jo Egil Tobiassen i Northern Playground tar imot hyllesten når han vinner Merket for god design. FOTO: DOGA

Northern Playground vant tirsdag merke for god design for sitt zipwear-konsept. En tydelig stolt gründer og daglig leder, Jo Egil Tobiassen, tok imot prisen onsdag. Også Drytech vant pris for Real Turmat, og det samme gjorde Active Brands med Dæhlie.

«Kul løsning på et problem du ikke vet du har – før det oppstår», heter det i juryens uttalelse. Juryen mener ikke at designet er grensesprengende, selv om glidelåsen er en kul detalj, men at den gode funksjonaliteten i plaggene gjør at de oppleves som innovative og som noe nytt, skriver juryen videre i sin begrunnelse.

Prisen merket for god design ble utdelt på DOGA-dagen onsdag, og det var en meget stolt Jo Egil Tobiassen som tok imot prisen på vegne av Northern Playground. I juryens begrunnelse heter det også at Northern Playground har tenkt konseptuelt fra begynnelsen og utviklet en hel serie med merkenavn de eier, er smart og juryen har ingen grunn til å tvile på de positive tilbakemeldingene fra testere og brukere. «Zipwear har etter vår mening alle forutsetninger for å lykkes i et tøft marked», avslutter juryen.

-Vi har vunnet endel priser før, men denne tror jeg henger høyest. Den gis innen alle design- og arkitekturfelt i Norge og det er veldig hard konkurranse. Det er også veldig morsomt å få pris for hele konseptet Zipwear. De fleste forbinder Northern Playground med Ziplongs, og ikke alle vet at vi har en hel serie med unike produkter som løser forskjellige utfordringer. Vi er godt i gang med å etablere en egen kategori som nettopp heter Zipwear og denne prisen gir litt ekstra boost på at vi er på god vei. Og ikke minst er det kult å strippe foran alle designhipsterne i Oslo, smiler Jo Egil Tobiassen.

Også klesmerket til Bjørn Dæhlie har fått et designløft. Onsdag mottok produsenten utmerkelsen DOGA-merket 2017.
Den prestisjefylte utmerkelsen deles ut til Active Brands, We Oslo og Superblaise onsdag ettermiddag på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.

«Stramt, sterkt og stilfullt»

Siden 1996 har klesmerket Bjørn Dæhlie blitt brukt av turgåere, mosjonister og eliteutøvere på jakt etter verdensmesterskap og OL-medaljer.
Etter 20 år begynte imidlertid den grafiske profilen å bli gammeldags. Sammen med designpartnerne We Oslo og Superblaise har produsenten Active Brands derfor redesignet pakningene og løftet identiteten til merkevaren Dæhlie.
Juryen roser mottakerne for å tilføre liv og vitalitet til en kjent og kjær merkevare:
«Helt siden oppstarten har Bjørn Dæhlies signatur preget det grafiske uttrykket. I den nye profilen har man tatt vare på historien gjennom å beholde B og D som bærende element. Det nye uttrykket har blitt stramt, sterkt og kraftfullt. Sammen med mer komplekse, visuelle mønstre, representerer det samlede uttrykket en stigning i enten puls, fart, intensitet eller topografi,» står det i jurykjennelsen.
- Å gjøre en så radikal endring i identitet og logo for en merkevare som var så kjent har vært en spennende øvelse. Den nye identiteten har blitt veldig godt mottatt i markedet og vi ser at den gjør merkevaren mer relevant både for nye kundegrupper og produktkategorier. Når også en institusjon som DOGA verdsetter det arbeidet som er gjort er det selvfølgelig noe vi er veldig stolte og glade over, sier Øystein Bråtha i Active Brands.

 

Tørrmat trengte vitamininnsprøyting

I 1989 oppfant gründer Rolf Hansen en ny måte å frysetørke mat på, og et norsk tørrmateventyr var i gang. For en stund siden skjønte imidlertid Drytech at produktene behøvde en vitamininnsprøyting i form av ny innpakning og identitet.

 

Med hjelp fra Tank Design har turmatserien Real Turmat fått en pakningsdesign som løfter fram produktene i butikken og når ut til flere brukergrupper – også internasjonalt. Selskapets identitet og kommunikasjonsplattform ble også redesignet.