Tidenes shoppinguke

Publisert: 27.11.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Tidenes shoppinguke
Forrige uke sprengte alle rekorder for norske nettbutikker.

Black Friday er fremdeles den største handledagen, men salgsveksten var mer enn dobbelt så stor de andre dagene.

Den siste uken kom 324 semitrailere til Posten og Brings Logistikksenter Oslo. Det er ca. 30 prosent flere pakker enn samme uke i fjor.

Fredag 23. november i år ble det handlet for mer enn 3,7 milliarder kroner. Dette er en økning på 3,6 prosent fra fjorårets 3,6 milliarder kroner. Omsetningen tangerte riktignok den tidligere rekorden under årets handleeldorado, men nådde likevel ikke helt opp til omsetningsrekorden fra julestria i fjor.Da ble det handlet for mer enn 3,9 milliarder kroner.

Mest sport og fritid


Den største veksten sammenliknet med i fjor kom i kategoriene sport, hjem og fritid. Men det største salgsvolumet i løpet av hele uken kom i kategorien elektronikk.

Rekorder hele uka


Mens Black Friday-salget økte med 21 prosent sammenliknet med i fjor, økte salget de andre dagene i Black Week med hele 48 prosent. Det viser Klarnas analyse av salget i norske nettbutikker som benytter seg av deres betalingsløsninger.
- Våre tall viser at Black Friday nå er blitt til Black Week. Nettbutikkene har satset hardt på å gi gode tilbud hele uken, fra mandagen før Black Friday til og med Cyber Monday, sier kommersiell leder i Klarna, Jens Rygg.
Ifølge Norgessjef i Prisjakt,no som er Norges største pris- og produktsammenlikningstjeneste, ser de den samme tendensen.
-  Vi har helt klart opplevd en større pågang på Prisjakt gjennom uken i år da butikkene i større grad har spredd sine tilbud over flere dager enn tidligere, sier Norgessjef i Prisjakt, Are Vittersø.

Sterk Cyber Monday


Cyber Monday, som i utgangspunktet var nettbutikkens Black Friday, vokser nesten dobbelt så fort som den originale handledagen. I går solgte norske nettbutikker med Klarnas betalingsløsninger for hele 40 prosent mer enn de gjorde den samme dagen i fjor.