The North Face med likestillingskampanje

Publisert: 27.04.2018 Forfatter: SPORT
The North Face med likestillingskampanje
MER JEVNHET: Slik ser likestillingskampanjen «Move Mountains» ut på The North Faces hjemmeside.

The North Face lanserer i disse dager plattformen “Move Mountains” der historier om kvinnelige atleter skal samles og spres. Lanseringen er en del av en global kampanje for å skape lik lønn og synlighet i idrettsverden.

I Norge viser en nylig undersøkelse utført av NRK at idrettsmennene tjente 100 millioner mer enn damene på samme nivå. Forbes’ liste over de høyest betalte atleter i verden i 2017 viser at det kun er en kvinnelig utøver blant topp 50.

Fokus på ujevnheten
For å sette fokus på, og motvirke denne ujevnheten lanserer klesmerket The North Face nå plattformen «Move mountains». Målet er å samle og spre historier om kvinnelige atleter som utfordrer grenser for hva som er mulig.
Globalt håper vi på å oppnå en forandring i hvordan man ser på kvinnelige atleter. Vi tror kvinner inspirerer kvinner og vi vil gjøre kvinnelige prestasjoner synlige for alle. Vi viser frem våre utøvere, men vil at alle skal vise hvem de blir inspirert av. For eksempel din mamma eller andre. Vi håper å få frem kvinner og gi dem den oppmerksomhet som de fortjener, sier Camilla Hessel, nordisk markedssjef på The North Face.

Kvinnelige stjerner
I initiativet kommer man til å løfte frem flere kvinnelige norske profiler, blant annet Helene Olafsen, sammen med internasjonale stjerner. De internasjonale stjernene er blant annet alpinisten Hilaree Nelson, klatrerne Ashima Shiraishi og Margo Hayes, samt ultraløperen Fernanda Maciel. Utover disse velger The North Face også å løfte frem aktivisten og skuespilleren America Ferrera, NASA forskeren Tierra Guinn Fletcher og musikeren Madame Ghandi. The North Face innfører samtidig regler for likt fokus på menn og kvinner blant sine utøvere, samt justerer lønnen slik at den er lik for alle utøvere i stallen.