JUBEL FOR TREDJE GANG: Adm. dir. Ulf Bjerknes i Swix Sport (i midten foran) kan for tredje gang på rad juble over å ha vunnet Leverandørtesten. Her jubler han sammen med (f.v.) Therese Engen, Mari Nicolaisen, Merete Haugli og Raymond Andersen. FOTO: MORTEN DAHL

JUBEL FOR TREDJE GANG: Adm. dir. Ulf Bjerknes i Swix Sport (i midten foran) kan for tredje gang på rad juble over å ha vunnet Leverandørtesten. Her jubler han sammen med (f.v.) Therese Engen, Mari Nicolaisen, Merete Haugli og Raymond Andersen. FOTO: MORTEN DAHL

Swix topper tredje året på rad

For tredje året på rad kan Swix Sport titulere seg som den beste leverandøren i bransjen. –Vi jobber kontinuerlig med å bli bedre på Leverandørtestens kriterier, og den er en intern hygienefaktor på hvordan vi blir oppfattet ute hos butikkene.

JEVNT OVER BEST: Swix vinner ikke en eneste av kriterievurderingene, men gjør det jevnt over sterkt på årets Leverandørtest. Det gjør at de for tredje gang inntar topp-plasseringen. FOTO: SWIX SPORT
JEVNT OVER BEST: Swix vinner ikke en eneste av kriterievurderingene, men gjør det jevnt over sterkt på årets Leverandørtest. Det gjør at de for tredje gang inntar topp-plasseringen. FOTO: SWIX SPORT

 Swix-sjef Ulf Bjerknes gliser bredt når SPORT møter ham og kan fortelle at leverandøren for tredje året på rad kan titulere seg som den bete leverandøren i bransjen. Allerede da han kom til Swix i 2007 satte Bjerknes og hans ansatte seg som mål å bli blant de tre beste leverandørene på testen. Bjerknes kom den gang – som mange vil huske – fra Rottefella. Den gang ledet han en bedrift som tok flere seiere på rad i Leverandørtesten.

 

 

 

Viktig hygienefaktor

- Internt jobber vi kontinuerlig med å bli bedre på testens kriterier. Jeg som leder kan bli målt på økonomiske resultater, mens de ansatte kan påvirke resultatene i Leverandørtesten. Og når resultatet er at vi nok en gang topper listen, så er dette en svært hyggelig hygienefaktor for alle selskapets ansatte. Å toppe leverandørtesten er blitt en motivator og en inspirasjon for å nå de målene vi har satt oss. Samtidig gir det en stolthet å jobbe hos Norges beste sportsleverandør, sier Bjerknes. Han legger til at det har vært stormende jubel blant de ansatte når han har offentliggjort Leverandørtest-resultatet internt de siste par årene.

Han sier at butikkenes hverdag i det store og hele dreier seg om hvilken oppfølging de får fra Swix som leverandør, og Leverandørtesten er en pekepinn på hvor gode vi er.

- Hva har det nye bygget utenfor Lillehammer hatt å si for Swix’ plassering på Levererandørtesten?

- Det bidrar mye, og de ansatte i selskapet som har sitt daglige virke der er blitt mer stolte over arbeidsplassen sin. Identiteten til merkevaren Swix oppfattes som sterkere. Vi har modernisert lageret og produksjonen vesentlig, noe som har ført til bedre logistikk, bedre arbeidsforhold og bedre kundeservice, så dette har nok virket inn på hvordan vi blir oppfattet som leverandør. De ansatte har fått en ny giv, svarer Bjerknes.

 

Små marginer

Bjerknes sier det er små marginer på de ulike kriteriene, men ønsker å kommentere et par av dem. Ett er servicenivå der Swix havner på en fjerdeplass (mot nummer tre i fjor).

- Vi har foretatt en omorganisering med blant annet flytting, og også flyttet lageret for Lundhags fra Sverige til Lillehammer. Det var også en utfordring for oss da verdens største containerselskap gikk konkurs nå i høst. Våre varer ble liggende i containere på havet i flere uker. Vi har et forbedringspotensiale på dette kriteriet.

 

Dette er Topp 5 på årets Leverandørtest:

1.Swix Sport

2.Helsport

3.Norrøna

4.Finor

5.Rottefella

  

Les mer om Leverandørtesten i nyeste utgave av SPORT - nr. 8 - som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy