MÅLSETNING OPPNÅDD: Helt siden han tok over som adm. dir. i Swix Sport for seks år siden, har HAN hatt en hemmelig målsetning å bli beste leverandør i sportsbransjen. Nå topper Ulf Bjerknes Leverandørtesten for første gang som sjef for Swix. Ikke rart han kan juble. FOTO: MORTEN DAHL

MÅLSETNING OPPNÅDD: Helt siden han tok over som adm. dir. i Swix Sport for seks år siden, har HAN hatt en hemmelig målsetning å bli beste leverandør i sportsbransjen. Nå topper Ulf Bjerknes Leverandørtesten for første gang som sjef for Swix. Ikke rart han kan juble. FOTO: MORTEN DAHL

Swix til topps for første gang

Helt siden han tok over sjefjobben i Swix Sport for seks år siden, har administrerende direktør Ulf Bjerknes hatt som mål å bli beste leverandør i sportsbransjen. Nå topper han Leverandørtesten for første gang.

Men Ulf Bjerknes er ikke uvant med å ligge på topp på SPORTs Leverandørtest, som har vært gjennomført hvert år siden 2003. Da han var administrerende direktør for Rottefella, toppet han listen i flere år, men det er altså mer enn seks år siden.

 

Ønsket dette i seks år

- Det er ekstremt kult å bli kåret til å være sportsbransjens beste leverandør. For meg som leder av Swix Sport er det to målsetninger vi har, som en kan ”benchmarke” mot. Det ene er å sørge for god lønnsomhet for Swix, og det andre er å gjøre det godt på Leverandørtesten. At vi nå er på topp, er utrolig morsomt, sier Ulf Bjerknes. Han sier at han helt siden han tok over som adm. dir. i Swix for seks år siden, har hatt en ”hemmelig” målsetning om å bli nummer 1 på Leverandørtesten.

Swix Sport har hatt en god utvikling siden Leverandørtesten ble startet opp for 11 år siden. De siste par årene har Swix vært på pallen – tredjeplass i forfjor og andreplass i fjor. I år går altså bedriften til topps – og det med en solid seier.

 

Solid score

Totalt vektet score for den opprinnelige Lillehammer-bedriften er på årets måling på 17,62 poeng. Rottefella, som vant i fjor, hadde 17,06 poeng. Swix’ score er med andre ord meget imponerende, og leverandøren er langt foran nummer på rangeringen – Norrøna Sport.

- Vi bruker Leverandørtesten for alt den verdt som et internt forbedringsdokument. Der hvor vi tidligere har hatt et forbedringspotensiale, har vi jobbet spesifikt mot dette internt. Jeg tror mye av vår suksess på Leverandørtesten er at vi har et solid logistikk/backoffice-apparat som fungerer og at vi har jobbet svært mye med salgsstøtte, synlighet og innovasjon. Det viktigste for butikkene er at vi kan levere varer som hele tiden er tilgjengelig i butikkene til riktig tid. Det føler jeg vi klarer godt fordi vi har valgt å beholde produksjonen av voks i Norge og valgt å beholde stav og sokkeproduksjonen i Europa. Det gir nærhet til marekedet for noen av de viktigste sesong varene. Et godt eksempel på synlighet er den profileringen som skiskytterne har hatt i media før denne sesongen starter. Når sesongen nå virkelig starter for Bjørndalen & Co, kan vi forvente ennå mer Swix-synlighet. Og vi kommer fortsatt til å være svært synlige når langrennssirkuset starter. 70 prosent av norske klubb og nasjonale løpere konkurrerer med Swix-klær/utstyr, sier Bjerknes.

- Slik det ser ut nå, har det vært et meget vellykket og smart økonomisk  valg av oss å gå inn som sponsor og leverandør til skiskytterne, sier Bjerknes.

 

Les mer om Leverandørtesten i nyeste utgave av SPORT - nr 8: http://www.sportsbransjen.no/fb/des2014/

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy