Direktør for Swix’ outdoor-divisjon, Bjørn Krekke, sier at den økte sastsingen mot netthandel ikke betyr en nedprioritering av tradisjonelle kanaler
- Forbrukeren forventer i stadig større grad å kunne kommunisere direkte med varemerkeeieren, hvor vi selv har ansvaret for dialogen helt frem. En av grunnene er også at forbrukeren forventer å kunne finne hele bredden i sortimentet, noe man ikke gjør via tradisjonelle kanaler. Et godt eksempel er alpint tilbehørs sortimentet til Swix, hvor kun et fåtall norske butikker har god tilgjengelighet, sier Krekke.
- Alle de tre sidene er basert på samme web-plattform og er integrert i merkevarenes hjemmeside, sier Krekke, som legger til at Ulvang- og Swix-nettbutikken så langt har vært forbeholdt norske kunder. Nå kommer altså trinn 2 i satsingen, noe som betyr at man vil utvide geografiske nedslagsfeltet.
- Det er nå gitt klarsignal til å gå inn i neste fase og vi har startet en prosess med å rekruttere medarbeidere med spesialkompetanse innenfor netthandel og digital teknologi, sier Krekke, og legger til at det økende salget over nett også har betydning for verdikjeden for øvrig. Kundesenteret og lager- og logistikk-funskjonene får nye arbeidsoppgaver samtidig som disse skal håndtere de daglige store leveransene til sportsbransjen.
- Vi har et betydelig antall produkter som egner seg spesielt godt for nettsalg. I USA selges allerede om lag 40 prosent av Swix-produktene gjennom web-butikker, og Lundhags ligger på om lag samme nivå i Tyskland, sier Krekke videre. Mye av dette salget skjer via tradisjonelle kunder, men noe selges også fra aktører som bare opererer på nett.
Bjørn Krekke mener videre at mer og mer av kommunikasjonen utad vil skje på de digitale plattformene og derfor satsingen i Swix på digitalisering generelt så viktig. Swix kjøpte som kjent opp skisporet.no for et par år siden som et ledd i dette.
- Mye handler nå om å klare å kommunisere bra med forbrukerne på de digitale flatene, og her er vi inne i en god utvikling, avslutter Bjørn Krekke.