ØKER FORTSATT: Swix-omsetningen endte på 971 millioner kroner i fjor. Det er en økning på omlag 6 prosent fra året før. ILLUSTRASJONSFOTO: SWIX SPORT

ØKER FORTSATT: Swix-omsetningen endte på 971 millioner kroner i fjor. Det er en økning på omlag 6 prosent fra året før. ILLUSTRASJONSFOTO: SWIX SPORT

Swix fortsetter omsetningsveksten

Swix Sport Gruppen fortsetter å vokse. I fjor økte omsetningen med 6 prosent til 971 millioner kroner. Veksten kommer gjennom oppkjøpet av HardRocx, organisk vekst og vekst i outdoor-segmentet.

Det går fram av en pressemelding Swix Sport Gruppen har sendt ut. Tallene viser at 2016 ble nok et godt år med sterk resultatvekst og god drift.
Swix Sport Gruppen oppnådde i 2016 en omsetning på 971 millioner kroner og EBITDA på 81,2 millioner kroner. Tilsvarende tall for virksomheten i 2015 var henholdsvis 918 millioner og 34,4 millioner kroner.

Mellom-Europa stoppet opp
- Omsetningsveksten på ca. 6 prosent skyldes både tilført omsetning gjennom oppkjøpet av HardRocx, samt organisk vekst, først og fremst på hjemmemarkedet og innen Outdoor segmentet. For Mellom-Europa stoppet veksten opp grunnet en svak vinter også i 2016, sier adm. dir. Ulf Bjerknes i Swix.

FORNØYD: Adm. dir. i Swix Sport Gruppen, Ulf Bjerknes, er fornøyd med utviklingen i selskapet.
I 2016 ble Swix Sport AS i Norge kåret, til sportsbransjens beste leverandør for tredje gang på rad. Denne kåringen, som er en bekreftelse på konsernets satsing på god drift og logistikk, er også meget godt mottatt av kundene. Resultatet ble også betydelig styrket fra 2015.

- På tross av en gjennomgående svak norsk og svensk krone, med betydeligere dyrere innkjøp, har konsernets satsing på en reprising av produktene og reforhandling med leverandørene gitt god uttelling 201, sier Bjerknes videre.

Han sier at konsernet har også lykkes godt med sin satsning på vekst internasjonalt. I 2016 kommer mer enn halvparten av omsetningen fra andre land enn Norge. Arbeidet med å bygge en sterk outdoor-posisjon utvikler seg også positivt og i 2016 kommer mer enn 37 prosent av omsetningen fra dette segmentet.

Blåswixveien
- Selskapets satsing på en forankring i Lillehammer og bygging av Swix Senter har vært en meget stor suksess. Destinasjonen Blåswixveien, har uten tvil bidratt med å sikre selskapet som en moderne forvalter av noen av Norges sterkeste merkevarer. I 2016 ble Swix Senter omgjort til et tollfritt lager for fulldistribusjon til kunder i hele Norden. Det er også lansert egne nettbutikker for Swix og Ulvang, fortsettter Ulf Bjerknes.

Oppkjøpet av www.skisporet.no, og relansering av siden er en del av en stor digitaliserings satsing innen Swix Gruppen.

På tampen av 2015 gjennomførte Swix Gruppen et oppkjøp av sykkelmerket HardRocx. Bjerknes sier dette så langt har vært et vellykket oppkjøp, på tross av et vanskelig sykkelmarked i 2016. I 2017 kommer de første SWIX-syklene på markedet og er en del av en større strategi for å balansere SWIX-merkevaren mellom årstidene, samt bli mindre sårbar for snøfattige vintre.


Positive, men utfordrende utsikter
- Utsiktene for 2017 er positive, men også utfordrende. Svake vintre, priskrig mellom kjedene, og endrede kundebehov innen våre kategorier tilsier at Swix Gruppen må være veldig fokusert i årene fremover på tidsriktig innovasjon. Imidlertid foregår det offensiv satsning på mange lanseringer i årene fremover fra alle våre merkevarer og vi føler oss trygge på at Swix Gruppen er godt posisjonert for et sportsmarked i stor endring, avslutter Ulf Bjerknes.

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024