- Svært dårlig test av felleski på TV 2

Publisert: 02.02.2018 Forfatter: SPORT
- Svært dårlig test av felleski på TV 2
Dette var skiene som ble testet i "TV 2 hjelper deg". - En svært dårlig test, sier adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. FOTO: TV 2

- Forbrukertesten av felleski i «TV2 hjelper deg» denne uka, var mildt sagt skrekkelig dårlig. Det sier adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

-Torsdag 1.februar viste «TV2 hjelper deg» test av felleski. Målet var nok denne gangen også å hjelpe forbrukeren med de rette valgene. Det ble skikkelig skivebom. De forstår ikke at det er stor forskjell på å kjøpe riktige ski versus å kjøpe riktig strykejern. Testen var mildt sagt skrekkelig dårlig, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

 

Hansen sier at når man plukker ut ski er det «barnelærdom» i sportsbransjen at man får kjennskap til følgende hos skiløperen: Målsetning - skal man gå noen få rolige og korte turer, eller skal man gå langt og ofte? Nivå: Hvor god er man? Hvilket fraspark har man? Hvilken erfaring har man? Vekt + lengde. Videre vil også følgende spille inn på skienes egenskaper: Spennkurve, struktur i sålen, profil på skiene og gliprodukt.

 

Flere parametre manglet
- Ingenting av dette kom frem som relevante parametere under testen. Selvsagt er det slik at Johannes Høstflot Klæbo vil ha behov for et annet par ski enn skitrenerne fra Kjelsås som var testpersoner i TV-programmet. Og skitrenerne fra Kjelsås - som vel må sies å være turgåere -  vil ha større krav til avanserte ski enn en eldre herre som ikke har gått på ski på mange år men som nå skal kjøpe seg felleski, sier Hansen.
De to skitrenerne/testerne testet glid og feste under forhold som så ut til å være i kategorien «blanke spor».
- Vi som har gått en del på smørbare ski og felleski, vet at på det føre sitter ikke fellen særlig godt. Men at det glir godt, er hevet over enhver tvil. Testerne testet først gliden der de satt i hockey og markerte hvor de stoppet. Etterpå løp de opp en bakke hvor første glipptak ble markert. Selvsagt ble det slik at skiene gled litt bedre for hver gang det ble kjørt i sporet. Det siste paret som ble testet, gled lengst. Selvsagt. Og når festet skulle testes, så hang skiløperne på stavene. De var nok slitne, og følgelig ble det slik at de skiene som ble testet mot slutten glapp tidligst. Heller ingen stor overraskelse. Og i hvert fall ikke når det var racingskiene, med minst fell og med størst spennbue glapp tidligst. Det sier seg selv, og dette er flaut, «TV2 hjelper deg», sier Hansen videre. Han poengterer videre at informasjonen om å flytte bindingene frem eller tilbake for å optimalisere glid eller feste ikke kom frem i det hele tatt.

STRYKKARAKTER: Felleskitesten i "TV 2 hjelper deg" får strykkarakter av adm. dir. Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening. FOTO: TV 2

Testet kun to merker
- «TV2 hjelper deg» testet dessuten kun Madshus og Fischer. Rossignol, Salomon, Atomic, Peltonen og andre var utelatt. Det i seg selv, forsterker useriøsiteten i testen, sier den administrerende direktøren i Norsk Sportsbransjeforening.

Fischer Twin Skin Pro ski vant testen. De var også billigst. Snillere spennbue gjør sitt at det er betydelig lettere å få feste på skiene.
- Selvsagt er det slik. Jeg er ikke i tvil om at Fischer Twin Skin Pro var testens vinner for de to trenerne fra Kjelsås. Men riktig galt blir det at nordmenn ser på «TV2 hjelper deg» og tror at testvinner-skiene passer best for alle. Sånn er det ikke, sier Hansen, og legger til:

- Norsk Sportsbransjeforening oppfordrer nordmenn å dra til dyktig faghandler for langrennski og få hjelp til å plukke ut de skiene som er tilpasset den enkeltes nivå. Da er sjansen størst for å få de beste skiene for deg, og dermed den beste skiopplevelsen. Sjansen for at du bruker skiene flere ganger er dermed vesentlig større. Det er mye mulig det nettopp er Fischer Twin Skin Pro eller andre Fischer ski, du får anbefalt. Resultatet av det testen til «TV2 hjelper deg» ble villedende istedenfor veiledende til forbrukeren. De traff på ingen måte blink hvis de ønsker å hjelpe forbrukeren til å få gode skiopplevelser. For det er nettopp det som må være målet.