FØRSTE KVARTAL: adidas har publisert tallene for første kvartal i år. ILLUSTRASJONSFOTO

FØRSTE KVARTAL: adidas har publisert tallene for første kvartal i år. ILLUSTRASJONSFOTO

Svakere vekst i Europa

adidas hadde svakere omsetning enn forventet i Europa første kvartal i år. Men solide tall fra Nord-Amerika og Kina gjør at ledelsen fortsatt har stor tro på at forventningene skal innfri for året som helhet.

adidas-gruppen hadde en salgsøkning på 1,9 prosent til 5,548 millioner Euro første kvartal i år. Bruttofortjenesten økte også - med 1,5 prosentpoeng til 51,1 prosent. Gruppen fortsatte å overinvestere i markedsføring.

Reebok litt tøffere
I Vest-Europa hadde de tre tyske stripene en vekst på 4,4 prosent første kvartal, mens adidas som merkevare økte med 5 prosent. Reebok derimot slet noe mer, og hadde bare 1 prosent vekst i Vest-Europa første kvartal i år. Dette tallet må ses i sammenheng med at Reebok opplevde 25 prosent økning i samme periode 2017. Videre melder adidas-gruppen at omsetningen hadde en nedgang i Frankrike, men økning i de fleste andre vestlige markeder, deriblant Sør-Europa og Tyskland.

Fotball-VM
adidas-sjef Kasper Rosted fortalte journalister nylig at den europeiske omsetningen skjøt fart grunnet fotball-VM, som avholdes i Russland senere i sommer. Adidas er sponsor for 12 lag i dette mesterskapet. Rosted understreket at det europeiske salget er forventet å være flatt i andre kvartal.
Den relativt svake veksten i Europa ble godt oppveid av et solid kvartal i Nord-Amerika og Kina. I Nord-Amerika var det en salgsøkning på 21 prosent første kvartal, mens det tilsvarende tallet for Kina var 26 prosent økning.

5 milliarder for adidas
For adidas som merkevare var det en økning på 3,3 prosent i kvartalet, og rundet dermed 5 milliarder Euro i omsetning. Såkalt sports performance hadde solid vekst sammen med fotball og trening. Produkter for kvinner utgjør nå 25 prosent av omsetningen for adidas som merkevare, og er stadig økende.
adidas-sjef Rosted opprettholder estimatene om at det totale salget vil øke med 10 prosent i konstant valuta inneværende år med særlig god økning i Nord-Amerika og Asia-Stillehavsregionen.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy