Svak vekst for verdens sportsutstyrsmarked

Publisert: 25.07.2017 Forfatter: Morten Dahl
Svak vekst for verdens sportsutstyrsmarked
SKI-UTFORDRING: Klima-endringene fører til tøffere tider for vintersport-leverandørene. Langrenn og alpint er særdeles utsatt. ILLUSTRASJONSFOTO

Det globale sportsutstyrsmarkedet vokste med bare 0,9 prosent i fjor, viser tall som Sporting Goods Intelligence (SGI) har fått tilgang til.

I 2015 vokste verdens sportsutstyrsmarked med 1,1 prosent, mens i fjor var økningen på bare 0,9 prosent, ifølge SGI. Samme kilde sier at sportsko- og -bekledningsmarkedet vokste mer i fjor. I fjor endte salget av sportsutstyr på verdensbasis på 74,2 milliarder dollar. Verst var situasjonen i USA der økningen var på bare 0,4 prosent, noe som i all hovedsak skyldtes konkurser i flere av de store sportskjedene «over there» - som Sports Authority, Sport Chalet og Golfsmith.

Ski utfordres
Utenfor USA, som er det største markedet i verden, var situasjonen noe mer sunn. Her var økningen på 1,4 prosent.  Særlig synes det som om merkevarene innen fitness og sykkel kom bedre ut generelt sett enn de som solgte mer tradisjonelt sportsutstyr som golf, tennis og skiutstyr. For eksempel gikk alpinsalget ned med 3 prosent i fjor. Utfordringene innen dette segmentet blir bekreftet av at Rossignol Group nå også satser på outdoor og sykling, mens Newell Brands i år har solgt sine vintersportsmerker Völkl, Marker, Dalbello, K2 og Madshus. SGI skriver at klimaendringene har utfordret skisportmarkedet flere steder i verden.
TEKNOLOGI: Ny teknologi har drevet internasjonal sportsbransje framover de senere årene. Fitbit nevnes som ett eksempel. ILLUSTRASJONSFOTO

Teknologi
Det har vært ny teknologi som har drevet bransjen framover de senere årene. Fitbit og GoPro nevnes som to gode eksempler, men også andre «teknologi-merker» som Garmin, Polar, Suunto og TomTom har merket solid vekst.
Shimano topper listen over de største sportsutstyrsleverandørene.