VOKSER MEST: Mens kjedene i bransjen i fjor rapporterer en vekst på mindre enn 1 prosent i fjor, økte XXL med 6 prosent i fjor, og økte dermed mest. ILLUSTRASJONSFOTO: SPORT

VOKSER MEST: Mens kjedene i bransjen i fjor rapporterer en vekst på mindre enn 1 prosent i fjor, økte XXL med 6 prosent i fjor, og økte dermed mest. ILLUSTRASJONSFOTO: SPORT

Svak vekst for sportskjedene i fjor

Veksten til norske sportskjeder ble på mindre enn 1 prosent i fjor. Det svake første halvåret får ta meste av skylden av for den lave veksten. XXL er fortsatt den kjeden som vokser mest.

 

Det er sportskjedenes innrapporterte tall til Norsk Sportsbransjeforening (NSBF) som viser dette. Totalt omsatte de norske sportskjedene for 13,7 milliarder i fjor, mot 13,6 milliarder i 2016. Tar vi med de frittstående butikkene endte omsetningen i 2016 på 15 milliarder.


Detaljhandel i endring
Detaljhandelen og markedsandelene i sportsbransjen er i endring. 
Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i endring. Salgsaktører over internett, konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Til tross for dette viser sportskjedene omsetningsvekst på 2,4 prosent i fjerde kvartal. Bransjeveksten er større hvis man tar med andre og nye kanaler som salg via direkte til forbruker, outlets og internettaktører.

 

Salgsdriverne

- Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn sportsbransjen, forteller administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. Den milde vinteren fikk «skylden» for de svake første kvartalsresultatene. For andre kvartal sto sports- og friluftsklær og sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært en voldsom vekst av elsykler, faktisk en dobling hvert år siden 2012. Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge, men det er noe svakere enn tidligere. Den voldsomme veksten av elsykler fortsetter ikke, men bransjen er fornøyd med en vekst av dette segmentet på cirka 30 prosent. Det ble solgt ca 52 000 elsykler i sommerhalvåret.

 

-Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vokst i sommer og høst, sier Trond Evald Hansen.
– Turistforeningen har meldt om flere medlemmer og mange folk i fjellet, og reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av utlendinger til Norge. Mange av sportsbutikkene melder om høy trafikk og interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter. I tillegg meldtes det om godt salgstrykk av pulsklokker og aktivitetsarmbånd.

XXL er fortsatt den kjeden som vokser mest med 6 prosent i fjor fulgt av Sport 1 med 5,4 prosent og Stadion med 4,7 prosent. Ser man på hvilke kjeder som omsatte mest i 2017 troner XXL på toppen 4,4 milliarder, G-MAX/G-Sport og Intersport med 4 milliarder og Sport 1 med 2,6 milliarder.

Kjedelederne er fornøyde
- Å vokse mest er ikke en selvfølge år etter år, det gjør dette til en ekstrem god prestasjon, sier kjedeleder i XXL, Anders Fjeld. Han er svært godt fornøyd med at kjeden vokser mest i kroner og tar størst markedsandel. Han roser alle de som jobber i XXL og det det arbeidet de legger ned.
Sport 1-sjef Ole Henrik Skirstad er også fornøyd med at hans kjeder vokser langt mer en snittet for bransjen på 0,8 prosent.
- Sport 1 vokste i fjor med 5,4 prosent og tar markedsandeler i et tøft marked. Vi er godt fornøyd med at vi også vokser mer organisk enn bransjen for øvrig, sier Skirstad. Han sier at han ikke er direkte overrasket over at sportskjedene totalt sett bare økte med 0,8 prosent i fjor, og sier i likhet med de andre kjedelederne at det dårlige førstekvartalet 2017 må ta skylda for dette. Han legger til at Sport 1 hadde en vekst på 8,8 prosent i andre halvår.
- Vårt mål er alltid å slå kjedetotalen. Det gjorde vi i 2017, som hvert år de siste 10 årene, sier kjedeleder Gisle J. Daviknes i Stadion. Hans kjede vokste med nær 5 prosent, og han er brukbart fornøyd med det resultatet i et år som startet med sviktende vinterforhold.
- Er du overrasket over at veksten for kjedene i fjor ble på mindre enn 1 prosent?

- Jeg er moderat overrasket. Det var tross alt ganske mye som skulle hentes inn etter et svært dårlig første kvartal, svarer Daviknes.
Petter Bjørheim, som er kjedeleder for MX Sport, sier at hans omsetning for 2017 var «etter planen».
- Veksten på 1 prosent for hele 2017 var å forvente etter det dårlige første halvåret.
Leverandørenes direkte-salg fra egne butikker og nettbutikker påvirker selvsagt kjedenes totale salg til forbruker. Det finnes enkelt leverandører som pr dato har flere fysiske butikker enn den minste kjeden som er med i oversikten over kjedenes omsetning. Nettbasert omsetning kommer også utenom. Rollefordeling mellom kjede og leverandør vil kunne påvirke fremtidens kjedestruktur, sier Bjørheim.


De fire kjedelederne er skjønt enige om at 2018 så langt ser svært bra ut, og det meldes om rekordomsetning fra noen av kjedene.
Felleski

Fjorårets store skitrend, felleskiene, bidro til et brukbart fjerde kvartal. Leverandørene lager nå ski i flere ulike prisnivåer. Skileverandørene i Norge trodde i høst at det ville selges mer enn 100 000 slike par i vinter. Virkeligheten blir et vesentlig større salg. Når vinteren skal summeres i april, kan vi se salgsrekorder i det nordiske skimarkedet. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee, men det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene med godt og tilpasset skiutstyr.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024