Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som har sett nærmere på salget av hardvareprodukter solgt av kjente merkevarer i 2015. Totalt ble det solgt slike produkter foir 73,4 milliarder dollar på verdensbasis, og det innebar en vekst på bare 1,2 prosent – mot en økning på 6,4 i 2013 og 6,2 prosent i 2014. Sistnevnte tall skyldes i all hovedsak den endrede deollarkursen.
I snakk om dollaromsetning, så gikk omsetningen ned med 0,6 prosent over hele verden bortsett fra i USA, hvor det var en økning på 3,4 prosent. I lokal valuta derimot ville det vært en økning også andre steder enn i USA.
Uten den sterke veksten til «duppedings»- og kameraleverandørene Fitbit og GoPro ville verdensomsetningen for hardvarer gått ned med 0,7 prosent i dollar. De to merkevarene inntar begge en Topp 10-plassering med henholdvis sjette- og åtten-plass over de største hardvare-leverandørene i verden.
Siden sykkelmarkedet i USA er vesentlig mindre enn i andre deler av verden, så kunne den «gode» dollarkursen for mange sørge for at det globale sykkelmarkedet holdt seg nesten flatt i fjor – med en omsetning på 7,77 milliarder dollar.
De største golfleverandørene hadde ikke noe godt år i fjor med en nedgang på 10,6 prosent.