Suksess med markedsføringen

Publisert: 14.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Suksess med markedsføringen
Colin Kaepernick i markedsføring for Nike.

Nike skapte enorme reaksjoner i forrige uke da de igjen løftet frem NFL-quarterback Colin Kaepernick i sine markedsføringskampanjer. Så langt er det en suksess.

Mange har vært spente på om de negative motkampanjene ville skade Nike. For kampanjer som #Nikeboycott og #JustBurnIT blusset opp igjen i sosiale medier på grunn av samarbeidet med Kaepernick. I følge det amerikanske analysebyrået Edison Trend, målte man en salgsøkning på 31 prosent fra 2. september til 6. september; Fra dagen annonsene ble sluppet, til åpningsdagen av NFL. Til sammenligning hadde de en nedgang på 17 prosent samme periode året før.

Dette er saken


Som en del av annonsekampanjen for 30-års jubileet til «Just do it»-slagordet, slapp Colin Kaepernick et innslag på sosiale medier der han oppfordret folk til å «Believe in something. Even if it means sacrificing everything», tro på noe, selv om det betyr å ofre alt. Videoen ble sluppet like før åpningen av den amerikanske fotballsesongen NFL, og mange reagerte sterkt på at Nike med dette hyllet ham for den utradisjonelle måten å fremme kampsakene sine på. For to år siden skapte han overskrifter da han i forkant av en kamp knelte under den amerikanske nasjonalsangen for å sette søkelyset på sosial og rasebetinget urettferdighet i USA. Noen mente han med den gesten mer enn noe annet hånet både det amerikanske flagget og militæret.
Selveste Donald Trump har også uttalt at han mener det er en uklok handling, men Nike skjelver ikke i buksene av den grunn. De står fast ved sin kampanje som skal være en feiring av noen av verdens mest inspirerende idrettsutøvere, de som har jaget drømmen uansett hindringer eller resultat.