STORAVTALE: Messi og de andre på Barcelona kommer til å spille i Nike-drakter minst 10 år til etter at utstyrsleverandøren og klubben er blitt enige om å forlenge eksisterende avtale.

STORAVTALE: Messi og de andre på Barcelona kommer til å spille i Nike-drakter minst 10 år til etter at utstyrsleverandøren og klubben er blitt enige om å forlenge eksisterende avtale.

Storavtale for Nike med Barcelona

To dager etter at Barcelona vant den spanske cupen, kommer meldingen om at Nike har forlenget avtalen med den spanske storklubben.

Det er ikke småtterier det er snakk om når Nike nå har fornyet avtalen med Barcelona, som også vant den spanske ligaen nylig. Det er hevdet at den nye 10-årsavtalen har en verdi årlig på 112 millioner dollar. Fornyelsen innebærer en stor utvidelse av avtalen, som tidligere var verdsatt til 37 millioner dollar pr år. Den avtalen skulle gått ut  i 2018, men samarbeidet fortsetter nå til 2026.

Tatt over som den dyreste avtalen

Fram til nå er det adidas som har hatt den heftigste sponsoravtalen i internasjonale klubbfotball – med Manchester City - en avtale som ble sagt å være verd 109 millioner dollar pr år.
- Gjennom fornyelse av avtalen med Nike, utvider vi den stratgiske allianse for klubben, som gjenreiser vår globale posisjon som klubb, sier Barcelonas president Josep Bartemou i en kommentar til avtalen.
Også Nike er fornøyd med at avtalen ble forlenget.
- Barcelona er en av verdens største og mest kjente fotballklubber, og inspirerer millioner av fans over hele verden. Vi er svært glade for og stolte over at vi kan fortsette vårt samarbeid med klubben, sier Nike-president Trevor Edwards.

Tok over Chelsea også

Nyheten om Barcelona-avtalen kommer ikke bare få dager etter klubben vant cup-trofeet i Spania, men kommer også få dager etter at det ble klart at Nike overtar som leverandør og sponsor til den engelske klubben Chelsea. Den avtalen var verd 87 millioner dollar.
Chelsea avsluttet sin eksisterende avtale med adidas seks år før avtalen gikk ut og måtte betale 56 millioner dollar for å avslutte avtalen før.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer