DRAR FRA: Helly Hansen øker avstanden ned til nummer på listen over leverandørenes omsetning i 2015. I fjor økte Helly Hansen omsetningen med 27,4 prosent på verdensbasis, og endte på 2,5 milliarder i omsetning. FOTO: HELLY HANSEN

DRAR FRA: Helly Hansen øker avstanden ned til nummer på listen over leverandørenes omsetning i 2015. I fjor økte Helly Hansen omsetningen med 27,4 prosent på verdensbasis, og endte på 2,5 milliarder i omsetning. FOTO: HELLY HANSEN

Stor omsetningsøkning for leverandørene i fjor

Leverandøromsetningen gjorde et byks i fjor, og blant de 65 leverandørene som er med på SPORTs liste økte omsetningen med 13 prosent, mot 7 prosent året før.

DRAR I FRA: Nike og adidas har de senere årene ligget ganske så likt omsetningsmessig Norge, men år rykket den amerikanske swooshen ifra med en omstningsøkning på hele 25,2 prosent. adidas-veksten var på i fjor på 4,9 prosent. FOTO: NIKE
DRAR I FRA: Nike og adidas har de senere årene ligget ganske så likt omsetningsmessig Norge, men år rykket den amerikanske swooshen ifra med en omstningsøkning på hele 25,2 prosent. adidas-veksten var på i fjor på 4,9 prosent. FOTO: NIKE

Sterk dollar- og Euro-kurs og derav høyere innkjøps- og råvarepriser for leverandørene er den store snakkisen i bransjen for tiden. Foreløpig har leverandørene tatt det meste av støyten, men butikkleddet merker nå at prisene går opp når leverandørene øker prisene.


Stor vekst

I fjor viser omsetningstallene for de 65 største leverandørene at veksten ble på hele 13  prosent. Det er en av de største økningene leverandørene har hatt siden SPORT startet opp med denne listen i 2008. Økningen er stor sammenliknet med 2014, da veksten for de samme leverandørene var om lag 7 prosent. Tilsvarende viste de innrapporterte kjedetallene for 2015 en vekst på 7,2 prosent.

Topp 65-listen omfatter leverandørenes totale omsetning. Hva de omsetter for i Norge og hva som er eksport framgår for første gang i egne lister.

Helly Hansen omsetter totalt for 2,5 milliarder kroner, og er fortsatt den desidert største leverandøren med en økning på 27,4 prosent. Det er for øvrig få endringer i toppen og alle – bortsett fra Stormberg – som er inne på Topp 10, har en økning. Stormberg på niende-plass har en tilbakegang på 9,4 prosent.


Nike drar i fra adidas

Kampen mellom de to største sportsgigantene – Nike og adidas – er i ferd med å få en klar vinner i Norge. For selv om adidas vokste med 4,9 prosent i fjor, så var omsetningsveksten til Nike på solide 25 prosent. Den amerikanske swooshen er femte største leverandør, mens de tyske stripene så vidt berger en plass de 10 største. Puma ser ut til å ha kommet over kneika er en av de leverandørene med størst vekst i fjor – på hele 46,7 prosent og endte på 60 millioner i fjor.

De 10 største leverandørene her i landet står for 7,6 milliarder kroner av den totale summen på 12,1 milliarder blant de 65 leverandørene. Det utgjør 62,8 prosent av totalen. Det er en ganske stor økning fra 2014 da de 10 største hadde 57 prosent av totalomsetning. Det betyr med andre ord at største blir større sammenliknet med de mindre leverandørene nedover på listen.

Det er bare 13 av leverandørene som har en reell tilbakegang sammenliknet med 2014.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 6 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy