Stians Sport endrer distribusjonsstrategien

Publisert: 18.06.2018 Forfatter: Morten Dahl
Stians Sport endrer distribusjonsstrategien
ENDRER STRATEGI: Daglig leder i Stians Sport, Stian Steen-Olsen, satser mer på ominikanal-handel, og kutter ut flere kjeder for å tilpasse seg de nye handelsmønstrene. FOTO: MORTEN DAHL

Stians Sport endrer distribusjonsstrategi for å følge med i tiden og de nye handelsmønstrene. Det betyr at de satser mer på omnikanal-handel i samarbeid med utvalgte faghandelsbutikker. Den nye strategien innebærer at leverandøren velger bort flere kjeder.

Merida-grossisten Stians Sport ønsker å ligge i forkant på utviklingen av detaljhandelen med stadig endringer i handelskanalene.
- Endringene går raskt og er drevet av at forbrukerne endrer sine kjøpsvaner. Dette gjør at de tradisjonelle handelsmønstrene og rollen til grossister og butikker endres. Vi gjør noen grep, ikke minst med tanke på å få mer kontroll på egen merkevare og kommunikasjon direkte til kunden og markedet, sier daglig leder i Stians Sport, Stian Steen-Olsen.

Færre kjeder
Resultatet er at Stians Sport satser på færre kjeder og fokuserer på lokale sykkelbutikker og sykkelverksteder som viktige samarbeidspartnere til omnikanal internettsatsingen www.meridastore.no.
- Det er viktig å understreke at vi gjør dette av hensyn til vår nye distribusjonsstrategi der vi ønsker å ha større kontroll på egen merkevare, sier Stians Sport-sjefen. Han ser ikke bort ifra at en gang i framtiden at leverandøren igjen bli å finne hos kjeder de nå går ut av, det vil tiden vise.
- Vårt fokus i framtiden blir å inngå omnikanal-avtaler med faghandelsbutikker og -verksteder over hele landet. Vi tar en risiko ved å gjøre dette, men den er kalkulert. Vi har tro på at dette er veien å gå for å gjøre vår merkevare mer synlig og ikke minst mer tilgjengelig for sluttbrukeren over det ganske land, sier han. Omnikanal betyr for Stians Sport at Meridastore.no – deres sentrale kundeservice på telefon eller chat, store sentrallager på Skarnes og den lokale butikken smelter sammen til en unik kundeopplevelse for forbrukeren.

Service-avtaler blir viktig
Steen-Olsen tenker seg at webpartner-butikk/verksted skal ligge der sluttbrukeren bor, og at kundene får fiks ferdig monterte sykler i tillegg til en service-avtale med den lokale faghandelsbutikken.
- Å inngå service-avtaler med kvalitetsbutikker blir svært avgjørende for framtiden, fortsetter han. I stedet for å gå i konkurranse med våre samarbeidspartnere ønsker vi å omstille og digitalisere oss sammen med dem. Vi mener at den enkelte sykkelbutikk tar for mye av risikoen, og flere har det tøft i det skiftet som nå foregår som en global trend i detaljhandelen over hele verden. Fremover vil vi satse tungt på elsykkel. både fra Merida og vårt nye merke NAITS. VI vet det er kostbart og høy risiko for butikkene å lagerholde- finansiere elsykler. Mange av våre kunder er derfor svært fornøyde med at vi har et stort lager der vi tar risiko på vegne av hundrevis av forhandlere både i Norge, Sverige og på Island slik at den enkelte butikken kan ta mindre risiko, selge både på nett og i butikk og bli mer lønnsom i sammen med oss, fortsetter Stians Sport-sjefen.
- Fallhøyden kan oppleves så stor når dere velger bort så mange kjeder?
- Vi forventer å miste noen butikker, men vi skal jobbe for å være best – ikke nødvendigvis størst – framover. Tilbakemeldingene vi har fått fra butikkene er at mange ønsker å gå inn i et samarbeid med oss om framtidens handel. Selv om vi går ut av noen kjedeavtaler sentralt, vil Merida-syklene fortsatt være å finne i mange butikker. De butikkene som ønsker å satse på Merida skal selvsagt få være med videre, selv om det ikke foreligger noen sentral kjedeavtale. Vi tror på kjøpmannsmodellen, der hver butikk velger sitt sortiment ut fra lokale behov, og det de selv brenner for og tror på.

Vinn-vinn-situasjon
- Vi ønsker å gå i samarbeid med butikker som ønsker å satse på Merida og våre merkevarer. På denne måten blir vi viktige for hverandre, noe som er en forutsetning for et langsiktig og lønnsomt samarbeide for begge parter. Det vil gi begge parter en vinn-vinn-situasjon, fortsetter Steen-Olsen. Han tenker seg et par ulike avtale-nivåer for butikkene, og som det nå jobbes med å utforme og som presenteres for første gang på NORSPO messen. Uansett så skal Stians Sport være den viktigste, den nestviktgiste eller tredjeviktigste sykkelleverandøren for at butikken eller verkstedet skal tilbys en plass som Merida Web Partner.