2015 ble det også satt en annen milepæl og en annen rekord for Decthlon. Mer enn en milliarder enheter ble solgt ut fra en av deres butikker i de 28 landene de er representert i. Omsetningen nådde 10 milliarder – før skatter og avgifter – i 2016.
I 28 land
2015 var det en tilsvarende vekst, men da var det mange flere nye butikker og en sterk økning i nett-salget som var årsaken. I fjor var det mer organisk vekst som lå bak økningen. Den faktiske organiske veksten ble i 2016 på 4,4 prosent, mens det tilsvarende tallet året før var på 5 prosent.
Decathlon åpnet 24 flere butikker i 2016 enn året før, 164 butikker i fjor mot å 140 året før. De opererer i 28 land, og gikk inn i fem nye markeder, og til sammen har kjeden 1176 butikker worldwide. I pressemeldingen i forbindelse med fjorårstallene er ikke den nye web-shopen i Norge nevnt.
Lukter på Østerrike og Sveits
Det franske hjemmemarkedet er fortsatt det største, og utgjør 33 prosent av landets omsetning. Ledelsen innrømmer imidlertid at veksten ikke var så god som ønsket i Frankrike, til tross for en aggresiv prispolitikk og mange nye innovative produkter. Man mener at dårlig værforhold på våren, sosial uro i juni og terroraksjoner var medvirkende årsak til lavere vekst enn forventet. På den annen side, Intersport i Frankrike, hadde en økning på 7 prosent i fjor.
Det går også fram at Decathlon lukter på Østerrike – der XXL også skal inn – og Sveits.