De årlige innrapporterte tallene til Sportsbransjen AS fra kjedene har en stor svakhet, og det er at de ikke fanger opp den organiske veksten – det vil veksten basert på sammenliknbart butikkgrunnlag. Det gjør imidlertid IBAs tall, som viser at den organiske veksten i fjor ble på 6,1 prosent, mens den faktiske veksten ble på 5,9 prosent. De innrapporterte kjedetallene til Sportsbransjen AS var på 7,2 prosent.
I rapporten skriver IBA at analysen for 2015 viser at nordmenn handler for mer i sportsbutikkene, og at bare en liten del av veksten kan tilbakeføres til økning i folketallet.
Videre virker det som om utviklingen har nådd et nivå i 2015 hvor det de eksisterende (organiske) sportsbutikkene som er drivkraft for omsetningsveksten og i mindre grad strukturendringer i bransjen.
Totalt omsatte bransjen ifølge IBA for 14,1 milliarder kroner i 2015, mot 13,3 milliarder i 2014.