STERKE TALL: Den organiske veksten var større enn den faktiske veksten i norsk sportsbransje ifjor, viser tall fra IBA. ILLUSTRASJONSFOTO

STERKE TALL: Den organiske veksten var større enn den faktiske veksten i norsk sportsbransje ifjor, viser tall fra IBA. ILLUSTRASJONSFOTO

Sterk organisk vekst i fjor

Den organiske veksten i norsk sportsbransje var i fjor større enn den faktiske veksten, viser tall fra Institutt for bransjeanalyser (IBA). Den organiske veksten ble på 6,1 prosent.

De årlige innrapporterte tallene til Sportsbransjen AS fra kjedene har en stor svakhet, og det er at de ikke fanger opp den organiske veksten – det vil veksten basert på sammenliknbart butikkgrunnlag. Det gjør imidlertid IBAs tall, som viser at den organiske veksten i fjor ble på 6,1 prosent, mens den faktiske veksten ble på 5,9 prosent. De innrapporterte kjedetallene til Sportsbransjen AS var på 7,2 prosent.


Flere fylker med vekst

Ifølge IBAs årsrapport for 2015 var det fylkene Hedmark, Oppland, Vestfold, Sogn og Fjordane, Nordland og Finnmark som hadde den beste utviklingen i fjor, mens svakest utvikling fant sted i Østfold (grensehandel), Rogaland (oljekrise) og Nord-Trøndelag (dårlig start på vinteren og dårlig julesalg).

I rapporten skriver IBA at analysen for 2015 viser at nordmenn handler for mer i sportsbutikkene, og at bare en liten del av veksten kan tilbakeføres til økning i folketallet.

 

Eksisterende butikker drivkraften

Videre virker det som om utviklingen har nådd et nivå i 2015 hvor det de eksisterende (organiske) sportsbutikkene som er drivkraft for omsetningsveksten og i mindre grad strukturendringer i bransjen.

Totalt omsatte bransjen ifølge IBA for 14,1 milliarder kroner i 2015, mot 13,3 milliarder i 2014.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer