NYTT KONSEPT: Slik ser det nye butikk-konseptet til Stadium ut. Butikkene er kontantløse.

NYTT KONSEPT: Slik ser det nye butikk-konseptet til Stadium ut. Butikkene er kontantløse.

Stadium med kontantløse butikker

XXLs inntreden på det svenske markedet har gjort at svenske sportskjeder må tenke nytt. Nå lanserer Stadium et nytt butikk-konsept, som blant annet er kontantløst.

Omtrent hvert 10. år lanserer ifølge Sportfack den svenske kjeden et nytt butikk-konsept. Nå er det dags igjen, og denne gang satses det sterkt på digital teknikk og kontantløse butikker.
- Butikkene har seks store skjermer der kundene selv eller sammen med butikkpersonale kan søke etter alle våre 20.000 varer for å se om de finnes i riktig størrelse i butikken, i en nærliggende butikk eller på vårt sentrallager, sier en tydelig stolt Stadium-sjef Kalle Eklöf til vårt søstermagasin Sportfack i Sverige. Stadium har selv utviklet systemet, og skjermen gjør at kjeden nå kan tilby kundene mye mer enn det som bare finnes i butikken man er inne i.

E-handel
Ifølge Sportfack har en vanlig Satdium-butikk rundt 10.000 produkter i løpet av ett år, men på kjedens sentrallager finnes altså dobbelt så mye. Skjermene som er plassert i butikkene har selvagt en e-handelsfunksjon der man kan søke opp produkter som ikke finnes i butikken, og man kan bestille enten varer direkte hjem til seg selv eller hente i butikk.
Det som gjør det nye butikk-konseptet spesielt er nok at disse butikkene vil være kontantløse. Eklöf utelukker dessuten ikke at alle Stadiums butikker om noen vil være kontanløse.
- Vi gjør butikkene kontantløse primært for å minske ransrisikoen. Vi har hatt en del ran opp gjennom årene, og dette er svært belastende opplevelser for vårt butikkpersonale. Når de fleste i tillegg handler med kort i dag, så blir ikke kontantløse butikker noe problem. Vi kan dessuten tilby de som ikke har kort å handle på faktura, sier Stadium-sjefen til Sportfack. Eklöf kan fortelle at kjeden har testet ut kontantløshet i to vanlige Stadium-butikker i tillegg til Pulse-butikkene, og at dette har fungert utmerket.

Ny innredning
Også innredningen har fått et stort løft i det nye butikk-konseptet. Det går ut på at klærne så å si vises etter merkevarer. Årsaken til denne oppdelingen er at kundene ofte handler en viss merkevare, i tillegg til at det vil være lettere å vise fram kombinasjonsmuligheter for plagg fra ett  merkets kolleksjon.

Stadium har de siste årene åpnet flere nisjebutikker i de to konseptene Stadium Ski og Stadium Pulse. Dette er nisje-konsepter som går svært bra, og adm. dir. i Stadium kan avsløre overfor Sportfack at et nytt nisje-konsept er på vei: Stadium junior – butikk som vil være for ungdom.


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy